waarom hebben auto's altijd voorrang op al de rest?

ik woon in een fietsvriendelijke stad, zo "verkoopt" men zich hier toch. ik merk echter dat auto's hier nog altijd de eerste plaats krijgen. laatst stond ik in de gietende regen met mijn fiets aan een kruispunt. het werd groen voor mij, maar ook voor de tram die uit de zijstraat kwam en moest afslaan. Dat gebeurde in "mijn "groene periode, ik moest de tram dus laten passeren vlak voor mijn neus. Nadien sloeg het licht voor mij op rood, en mochten de auto's vertrekken. dus ik moest dan nog eens in het midden van de straat (zonder berm of dergelijke) wachten tot het opnieuw groen werd voor mij. ik vraag me af waarom ze de passage van de tram niet afsnoepen van de wagens ipv fietser en voetgangers? Nochtans : in een wagen zit je lekker droog.zo zijn er nog talrijke situaties waarbij de auto toch voorrang krijgt... gek is dat toch, zeker in deze tijd met aandacht voor het ecologische...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (6)

Als fietser ben je gewoon bestuurder en je voorrangssituatie zal in reguliere situaties niet afwijken van die van de bestuurder in een auto. Sterker nog ingeval van een ongeval heb je een beschermde status, waarbij de automobilist maar moet bewijzen dat de fietser fout zat (omgekeerde bewijslast)
De tram is de enige uitzondering (los van voorrangsvoertuigen en deels militaire colonnes en een uitvaartstoet). Een tram rijdt op rails en dan wijk je niet even uit. Daarnaast zet je die duizenden kilo's niet zo maar even stil (ijzer op ijzer) en heb je de verantwoording voor de veiligheid van de passagiers.
De situatie die je aanhaalt vormt eerder een uitzondering dan een regel. In de meeste steden zijn de laatste jaren voorzieningen getroffen ten gunste van de fietsers (vrije fietspaden, fietsstroken, alternatieve routes)
Dat fietsen in de regen misschien niet leuk is oké, maar daar kunnen verkeerslichten niet op aangepast worden.
Heeft mijns inziens ook niet zoveel met ecologie te maken, tenzij je al het gemotoriseerde verkeer uitbant en terug gaat naar paard en wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op gelijkwaardige kruisingen heeft een fiets van rechts voorrang op een auto van links. Jij gooit de tram er tussen, daar zijn andere regeltjes voor.
Als het fietsverkeerslicht op groen staat en er komt een tram, dan zullen de auto's moeten wachten tot de tram voorbij is en het autoverkeerslicht weer op groen staat.
Jij hebt toevallig nét het verkeerde moment getroffen.
jc54
13 jaar geleden
Bij een kruising van gelijke orde gaat langzaam verkeer van rechts voor in Nederland.
Bij een tegemoet komende tram die afbuigt dient het overige verkeer voorrang te verlenen.
Overig afbuigend verkeer op wegen van gelijke orde of op een voorrangsweg dienen te wachten voor rechtdoorgaand verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langzaam verkeer van rechts gaat voor ??
Nieuwe regel ?
omdat als je gewoon voor gaat kan je zo overgereden worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ontzettend vervelend!

Als automobilist geef ik fietsers en voetgangers in de regen als het veilig kan bijna altijd voorrang. Het recht van de natste noem ik dat ;)

Gelukkig zijn veel steden en dorpen ook goed aangepast op fietsers. Bij veel kruispunten hier in de buurt gaat het licht van fietsers en voetgangers bijna gelijk op groen wanneer ze op de knop drukken. Daarnaast is er sinds een paar jaar ook een stoplicht met regenmeter. Als het regent gaat het fietsers/voetgangers licht sneller op groen.

Die stoplichten staan nog niet overal en dat kan ook niet, want uiteindelijk gaat het om de weg om doorstroming van alle weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stoplichten met regenmeter... het lijkt wel een droom!
Ik zou eens met de burgermeester bellen, en vragen naar de situatie aldaar en hem er aan helpen herinneren dat de stad zich wil profileren als fietsvriendelijke stad.
Het is nu de kunst om zijn telefoonnummer zien te vinden :). Als dat niet lukt: doe 't via emails via de gemeente. Vraag daarbij om een persoonlijk antwoord van de burgermeester. Hij is hoofdverantwoordelijk. Iedereen onder hem, niet - neem daar geen genoegen mee. Het kan zijn dat de burgermeester zegt dat er niet genoeg geld voor is om de situatie aldaar te verbeteren. Dan zal je 't hogerop moeten zoeken: bij de minister of staatssecetaris van Verkeer en Waterstaat. Die kaatst vaak de bal echter weer terug - die wijst dan weer op de verantwoordelijkheid van plaatselijk bestuur.
Ik heb zelf eens een mail van Balkenende zelf ontvangen of iets wat ik aankaartte. Ok, hij ging niet echt op de kwestie in... Maar niet geschoten is altijd mis.