Wat is de functie van de brandende mistlamp bij het nemen van een bocht?

De nieuwe modellen van o.a. volkswagen hebben een functie dat als je afslaat of een redelijke bocht neemt (bv naar rechts) de mistlamp voor gaat branden (eveneens rechts).
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat men dan die hoek extra verlicht. Ik zie echter de meerwaarde hier niet van. Dus wat is de eigenlijke functie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad de functie is dat je de hoek extra verlicht. Op veel plekken in Nederland is het niet nodig, omdat bijna overal straatlantaarns staan, maar in de buurt waar ik woon is het wat donkerder. Mijn garage bevindt zich onder het huis, ik vind het heel fijn dat mijn lamp om de hoek schijnt en de inrit naar de garage verlicht voordat ik de deur open.

De lamp, die gaat branden, is geen mistlicht, maar een bermlicht. Bij het insturen van een bocht schijnen de normale lampen van de auto naar voren, terwijl de richting, die je op wil, namelijk de hoek om, niet beschenen wordt. De bermlichten zorgen er voor dat je alvast de bocht door kan kijken en kan zien wat er komen gaat. Heel handig en heel veilig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100