wat is een tweetaktmotor?

ik doe mijn spreekbeurt over de auto maar ik moet ook weten wat een tweetaktmotor is, en dat weet ik dus niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 2 takt motor heeft geen inlaat of uitlaatklep

Een cilinder van een 2takt heeft een inlaat en uitlaatpoort

Toegevoegd na 1 minuut:
voorbeeld van een 2 takt motor is een bromfietsmotor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tweetaktmotor (ook: tweeslagmotor) is een zuigermotor (een type verbrandingsmotor) die arbeid levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor waar de zuigers arbeid leveren bij elke tweede neergaande beweging.

Algemeen principe
Ruwweg kan een tweetaktmotor met een viertaktmotor vergeleken worden. Met dit verschil dat wat bij een viertaktmotor gescheiden is in de tijd, bij een tweetaktmotor is gescheiden in de ruimte. Het carter neemt gedurende de helft van de tijd de rol over van de cilinderruimte. Dit geeft direct het nadeel van dit type motor weer: het carter kan niet gebruikt worden voor de smering. Men heeft andere smering nodig, onder andere mengsmering (mengen van brandstof met olie). Het voordeel van de tweetaktmotor is dat in dezelfde tijd meer arbeid verricht wordt. Het vermogen is voor dezelfde massa ook groter, of anders uitgedrukt (meestal belangrijker) een tweetaktmotor kan bij een kleinere massa hetzelfde vermogen leveren als een viertaktmotor.

Toepassingen
Tweetaktmotoren op benzine worden veel toegepast bij voertuigen waarvan het vermogen belangrijker is dan het brandstofverbruik of indien eenvoudiger onderhoud gewenst is: als aandrijving van racemotoren, racekarts, crossmotoren, brommers, buitenboordmotoren, grasmaaiers en dergelijke. Bij deze toepassingen wordt wat smeerolie door de brandstof gemengd (mengsmering), omdat de inwendige delen van de motor niet over een eigen smeerolietoevoer beschikken.

De meeste grote dieselmotoren die worden gebruikt voor aandrijving van zeeschepen werken eveneens volgens het tweetaktprincipe. Dit type motor wordt ook toegepast in o.a. aggregaten, dieselhydraulische en dieselelektrische locomotieven en is in de Verenigde Staten populair voor de aandrijving van vrachtauto’s.

Tegenwoordig hebben bijna alle auto’s geen tweetakt- maar een viertaktmotor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dit type benzinemotoren geeft de zuiger bij zijn heen en weergaande beweging openingen in de cilinderwand, de zogenaamde poorten vrij (maar weinig tweetaktmotoren hebben kleppen).
Bij de weergave van de werking van een tweetaktmotor met ventilatorspoeling is aangenomen, dat de zuiger zich bij het begin van de eerste slag in de hoogste stand bevindt en dat een erboven samengeperst brandstof-lucht-mengsel juist is ontstoken. De zuiger gaat hierdoor naar beneden en geeft allereerst met zijn bovenkant de uitlaatpoort vrij. Hierdoor kunnen de zich in de cilinder bevindende maar nog onder hoge druk staande verbrande gassen via deze opening naar de uitlaat afgevoerd worden. Bij het voortgaan van de neerwaartse beweging wordt ook de inlaatpoort vrijgegeven, waardoor de ventilator een vers brandstof-luchtmengsel in de cilinder kan drukken, waarbij tegelijk het restant aan verbrande gassen wordt doorgespoeld. Bij het omhoog gaan van de zuiger (tweede ,takt') wordt het brandstof-luchtmengsel nadat alle poorten gesloten zijn gecomprimeerd, zodat een nieuwe arbeidsgang kan beginnen.
Bij tweetaktmotoren met krukkastcompressie (figuur kan de ventilator achterwege blijven omdat het krukascarter luchtdicht afgesloten is uitgevoerd, zodat het tezamen met de zuiger als pomp kan fungeren. Bij het omhoog gaan van de zuiger ontstaat in dit geval een onderdruk in het carter, totdat de onderkant van de zuiger de inlaatpoort en daarmee de weg voor het verse brandstof-luchtmengsel naar het krukascarter vrijgeeft. Bij de neerwaartse beweging van de zuiger wordt het brandstof-luchtmengsel dat zich in het carter bevindt enigszins samengeperst, zodat het in de cilinder wordt geperst zodra de bovenkant van de zuiger de overstroompoort en daarmee het overstroomkanaal (de verbinding tussen carter en cilinder) vrijgeeft. Tegelijkertijd speelt zich boven de zuiger hetzelfde proces af als bij de motor met ventilatorspoeling.
De ventilator maakt de motor met ventilatorspoeling duurder, maar omdat het overstroomkanaal tussen cilinder en carter bij deze constructie vervalt, kan de krukas voorzien worden van een druksmering met circulerende olie zonder dat de in het carter rijkelijk aanwezige olie in de cilinderruimte kan geraken. Bij de goedkopere uitvoering met krukkastcompressie wordt de smeerolie door de brandstof gemengd om tezamen hiermee in het carter te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een 2taktmotor heeft i.t.t. een 4takt motor geen kleppen, brandstof is eveneens benzine maar MET olie gemengd, is minder efficient, heeft per retourslag 1 verbranding (arbeid), 4 takt per 2 retourslagen 1 verbranding (arbeid). Een 4takt draait zuiverder en is meer ingewikkeld gebouwd.