Kan een elektrische auto, zoals bijvoorbeeld de toyota prius, ontploffen?

Het zal toch wel een soort van 'jammer' zijn als we later naar films kijken uit die goede oude tijd, waar auto's nog konden ontploffen ^^ Heeft er iemand een uitleg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
'Normale' auto's ontploffen ook niet zomaar. Hebben ze bij Mythbusters getest :P

Antwoorden (5)

Een prius (en andere hybride auto's) gebruiken ook benzine als brandstof en dat kan ontploffen net als andere conventionele auto's die op fosiele brandstoffen werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik snap alleen de opmerking van de oude tijd niet goed. Er ontploffen - gelukkig - maar zeer weinig auto's, tenzij ze in de brand worden gestoken of betrokken raken bij een ongeluk. Maar zelfs bij een botsing zal bijvoorbeeld de benzinetoevoer af worden gesloten door de beveiliging in de auto. Dat gebeurt bij veel moderne auto's.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je refereert naar of accu's kunnen ontploffen (n.a.v. eerdere problemen met laptop accu's), dan denk ik dat dit niet zo heel snel kan gebeuren. Er zijn - volgens mij - niet veel incidenten bekend met ontploffende accu's in hybride voertuigen. En als ik het me goed herinner was het grootste probleem bij de ontploffende accu's van GSM's en laptops een nagemaakte inferieure accu (niet originele).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
In amerika heeft dit bezonder veel plaats gevonden bij auto's aanrijding van achteren en de auto ontplofte. Hierdoor is de vinding die jij beschrijft ontwikkeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat zeker? Dat dat juist daar gebeurde? In principe kan het natuurlijk makkelijk als de benzine lekt en in aanraking komt met de hitte van de motor.
ronron1212
13 jaar geleden
een tijdje geleden op discovry gezien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat was de Ford Pinto. Er zat een constructiefout in waardoor hij bij een aanrijding van achteren ontplofte. Ford was ervan op de hoogte, maar besloot 't stil te houden. Een eventuele claim na een handvol ongelukken zou minder duur zijn dan een terugroepactie en de imagoschade ten gevolge daarvan.
Hoewel een echt electrische auto , en geen combi zoals een prius, geen mogelijkheid heeft tot onploffen, zal dat de film makers niet tegen houden.

Een gewone benzinetank ontploft ook niet zo makjkelijk als de jongens in hollywood je willen laten denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Prius heeft naast zijn elektromotor, óók nog steeds een verbrandingsmotor aan boord. De brandstof daarvoor onttrekt ie uit een zéér plofbaar tankje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat een auto ontploft als in de film moet je 'm flink helpen met wat explosieven hier en daar. Dat kun je met een Prius ook.
En ja, ook een Prius rijdt op benzine, en dat is behoorlijk explosief. Daarnaast zit er een enorme massa aan nikkel-metaalhydride-accu's in een Prius, en ook die kunnen ontploffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat zou kunnen. Bij ongevallen is er tegenwoordig meer aandacht voor zaken die onder stroom zouden kunnen komen te staan.