Mag ik op 5 juli met 4 mensen uit 4 verschillende huishoudens op vakantie met de auto?

Ik heb met vrienden een autovakantie geboekt naar Kroatië. Volgens de reisorganisatie is er geen probleem, omdat het om langdurig verblijf (2 weken) gaat. Mogen wij met 1 auto op vakantie gaan, of moeten wij verplicht met 2 auto's gaan, om aan de maatregelen te voldoen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
18.6K
Amadea
3 jaar geleden
Het gaat er in feite niet om of het mag, maar of jullie elkaars gezondheid en mogelijk zelfs leven op deze manier niet zullen vergallen...
Inekez1
3 jaar geleden
Het is op dit moment niet met zekerheid te zeggen of dat mag. Je reist door verschillende landen om van Nederland naar Kroatië te rijden en elk land kan op elk moment bepalen om de regels weer strenger te maken als er opeens weer ergens veel corona besmettingen blijken te zijn. Zoals het er nu uitziet is vooral Oostenrijk het probleem. Met 4 personen uit 4 huishoudens is niet toegestaan, maar 2 personen uit 2 huishoudens per auto ook niet! Mogelijk is dat over een maand wel versoepeld, maar zekerheid heb je in deze tijden niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beetje raar dat de reisorganisatie zegt dat het helemaal geen probleem is, die zal de reis wel graag verkocht hebben. Maar om op je vraag in te gaan: het is nog niet duidelijk wat wel en niet mag. Regels kunnen afhankelijk van de situatie per dag veranderen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Justen3355, Let op: Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de kleurcode voor reizen naar Kroatië dinsdag 21 juli 2020 van geel verscherpt naar oranje. Dat betekent dat de Nederlanders die nu (of straks) terugkeren van (of straks) terugkeren van een verblijf in Kroatië dringend wordt geadviseerd veertien dagen in thuisquarantaine te gaan. De besmettingsgraad in het land met vier miljoen inwoners neemt rap toe, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Antwoorden (2)

De ANWB heeft de status van Kroatië gewijzigd van dicht naar beperkt toegankelijk. Het land heeft aangekondigd dat toeristen welkom zijn, maar er gelden nog wel beperkingen. Voor regels samen in de auto zijn geen officiële regels bekend. Maar voor de doorreislanden geldt: niet met meer dan twee personen in de auto en als mensen niet tot hetzelfde huishouden behoren, moeten zij 1,5 meter afstand houden.
Er zijn geen doorreisbeperkingen via de tussenliggende landen, de grenzen zijn open. Men dient wel een ingevuld formulier bij zich te hebben.
https://entercroatia.mup.hr/
Hoewel het ministerie van buitenlandse zaken het reisadvies voor allerlei landen van ‘code oranje’ zal omzetten in ‘geel’, is nog niet zeker of die landen een groot aantal Nederlanders binnen zullen laten. Op dit moment zijn Nederlandse toeristen alleen welkom in Italië, Luxemburg, Kroatië en Slovenië. Er is nog niets officieel
Reizigers moeten zich goed voorbereiden op de reis en zelf de afweging maken al dan niet te gaan. ‘Kan het?’ is vraag één. Maar vergeet vraag twee niet: ‘Wil ik wel op vakantie?’ Reizen is anders tijdens een pandemie. Net als in Nederland zul je van tevoren van alles moeten reserveren, van museumbezoekjes tot een tafel op het terras, en misschien zelfs een duik in het zwembad van de camping.”
Het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is vandaag (7 juni 2020) nog steeds geldig: Reis alleen naar Kroatië als het noodzakelijk is. Misschien dat vanaf 15 juni de vakantiereizen naar Kroatië weer mogelijk zonder al te veel beperkingen, maar blijf alert, er blijven risico’s omtrent reizen naar Kroatië.
Op 5 juli, vanaf nu een maand later, kan alles weer anders zijn.
Kroatie druk bezig om de grenzen weer te openen en de strengste maatregelen zijn opgeheven. In Kroatië zelf zijn er maar weinig corona besmettingen. De grenzen zijn geopend voor iedereen met een reservering voor een accommodatie.
Blijf kritisch bij het lezen van websites en blogs die vakanties over de grenzen aanprijzen. De schrijvers zijn meestal niet onafhankelijk of objectief.
Controleer ook wat een reisadvies betekent voor de dekking van jullie zorgverzekeringen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de kleurcode voor reizen naar Kroatië dinsdag 21 juli 2020 van geel verscherpt naar oranje. Dat betekent dat alleen „noodzakelijke reizen” nog toegestaan zijn én dat Nederlanders die nu (of straks) terugkeren van een verblijf in het land bij thuiskomst dringend wordt geadviseerd veertien dagen in thuisquarantaine te gaan. De besmettingsgraad in het land met vier miljoen inwoners neemt rap toe, aldus het ministerie.
Ik heb het antwoord van JoanDArc even een update gegeven:
Vanaf 16 juni is het weer mogelijk om op vakantie te gaan naar veel landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor landen wordt aangepast van ‘oranje’ (vakantiereizen afgeraden) naar ‘geel’ (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s).

In principe zijn de regels rondom met meerdere mensen in de auto zitten niet veranderd. Het is nog steeds niet toegestaan om met meer dan 1 persoon uit een ander huishouden een rondje te gaan rijden in Nederland, maar ook in sommige Europese landen zijn er regels rondom de hoeveelheid mensen in 1 auto en het naleven van de 1,5e meter samenleving.

Lees u daarom goed in voordat u naar het buitenland vertrekt en bllijf kritisch bij het lezen van websites en blogs die vakanties over de grens aanprijzen. De schrijvers zijn meestal niet onafhankelijk of objectief. Controleer ook wat een reisadvies betekent voor de dekking van jullie zorgverzekeringen. Tenslotter raden wij aan om voor het laatste reisadvies te kijken op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Openbaar vervoer weer voor iedereen, terug samen in de auto
Iedereen mag vanaf 1 juli weer met de trein. Ook wordt het weer mogelijk om samen te reizen in de auto met mensen uit een ander huishouden.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vanaf 21 juli 2020 is de kleurcode geel voor reizen naar Kroatië weer verhoogd naar oranje. Bij thuiskomst wordt dringend geadviseerd veertien dagen in thuisquarantaine te gaan.