Hoe werken de servicekosten bij airbnb?

Samen met mijn vrienden willen we een vakantiehuis huren. Nu hadden we een overeenkomst met de verhuurder. We zouden per nacht 454,50 betalen + 45,00 schoonmaakkosten en 268,63 servicekosten. Voor 7 nachten werd dit dus €3495,13. Nu wilden we echt gaan boeken en stond er opeens 503,63 servicekosten. Weet iemand hoe dit zo heeft kunnen stijgen en hoe de servicekosten van airbnb worden bepaald? Heeft de verhuurder misschien eventueel iets kleins veranderd waardoor de servicekosten veel hoger worden? Ik hoor graag van jullie

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
LeonardN
5 jaar geleden
Het maakt niet uit hoe die servicekosten zijn opgebouwd. Als jij een overeenkomst hebt dan kan je daar waarschijnlijk op terugvallen (althans als je binnen de tijd blijft waarbinnen je op de overeenkomst moest reageren). Als de overeenkomst schriftelijk is (lees hem goed na) kan je dat even bespreken.
SimonV
5 jaar geleden
Bedoel je dit?
De servicekosten voor gasten bij het reserveren van woningen is tussen de 0% tot 20% van het subtotaal van de reservering (het nachttarief plus de schoonmaakkosten en, indien van toepassing, overige toeslagen voor gasten, maar exclusief Airbnb-kosten en belastingen) en wordt berekend op basis van verschillende factoren, waaronder het subtotaal van de reservering, de verblijfsduur en kenmerken van de woning. De servicekosten gaan meestal omlaag, naarmate het reserveringsbedrag hoger wordt. Gasten zien deze kosten op de betaalpagina staan, voordat ze een reservering voltooien.
Als Airbnb btw in rekening moet brengen, worden de servicekosten en het btw-bedrag gecombineerd op de betaalpagina. Hierdoor kunnen de servicekosten hoger lijken dan 20%.
https://www.airbnb.nl/help/article/1857/what-is-the-airbnb-service-fee

Antwoorden (2)

Ja de verhuurder verzin zelf de prijzen dus vraagt waar hi of zij zin in heeft. Zolang mensen gewoon boeken en er voor willen betalen is dat toch prima.
5 jaar geleden
De service kosten van Airnbnb liggen tussen 5 á 10 % van de prijs, in ieder geval dit was het tot het begin van dit jaar. Dit kan liggen aan het aantal personen, aantal nachten etc.
De service kosten kunnen een stuk hoger worden aangezien er met sommige landen/steden/gemeentes er afspraken gemaakt zijn over belasting dat Airbnb moet afdragen en dat word hier ook in verwerkt.