Gaan de stoplichten in Istanboel (Turkije) óók van rood naar oranje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Nee, ik heb hier alleen verkeerslichten gezien die direct van rood naar groen springen. Hetzelfde geldt voor Kayseri en omgeving.

Wel hebben veel stoplichten een teller die aangeeft hoe lang het stoplicht nog op rood resp. groen blijft staan. Soms is dat een losse teller die boven of naast het stoplicht is gemonteerd, soms is het stoplicht zelf de teller: dan zie je geen rond rood vlak, maar een rood getal dat aftelt naar nul. Daarna verschijnt op de plek waar bij ons een rond groen vlak zit, een groene teller die eveneens aftelt naar nul.

Het gedrag van de stoplichten is echter niet geheel gecorreleerd aan het gedrag van de verkeersdeelnemers...

Toegevoegd na 7 minuten:

Er zijn ook voetgangersstoplichten die, wanneer ze op groen staan, een *bewegend* poppetje tonen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland gaan stoplichten ook niet van rood naar oranje. Wel van groen naar oranje om te waarschuwen dat hij snel rood wordt. In Frankrijk heb ik weleens stoplichten van rood naar ( knipperend) oranje zien gaan, zodat bestuurders bij groen meteen konden optrekken en daarmee de doorstroom wordt bevorderd.