mijn I.D is tot 30 sept. geldig, nu ga ik tot en met 29 sept. naar het buitenland (europa) met het vliegtuig, is dit geen probleem?

Toegevoegd na 12 minuten:
Griekeland (Kreta)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
12K

Het beste antwoord

Het kan een probleem zijn.
Er is een aantal landen dat als eis heeft dat het paspoort nog een half jaar geldig is na terugkomst.

Naar welk land ga jij?

Toegevoegd na 4 minuten:
Op onderstaande site kun je per land kijken hoe lang je paspoort nog geldig moet zijn.

http://www.cibt.nl/home.aspx?PortalKey=9999999&VDNLSplash=display

Toegevoegd na 11 minuten:
Bovengenoemde link geeft voor Griekenland:
"Een paspoort/identiteitskaart moet tenminste geldig zijn tot na het verblijf. "

Kortom: Als jij de 29e september in Nederland landt, is er geen vuiltje aan de lucht.
Als er echter door onvoorziene omstandigheden (je krijgt een ongeluk, de Grieken staken, er is een actieve vulkaan as in de ether aan het blazen) iets gebeurt waardoor je je vlucht niet kunt halen, dan kun je voor veel problemen en hoge kosten komen te staan om je paspoort daar ter plekke te vernieuwen cq noodpaspoort aan te vragen.

Better safe than sorry zou ik zeggen: verleng je paspoort gewoon nog even voor je vertrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schreef net naar iemand hieronder dat ik hem niet zou gaan verlengen, maar bij nader inzien... toch maar wel!! Idd... better to be safe!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als het alleen maar van jou afhankelijk was... Ik ken iemand die hetzelfde dilemma had als jij, hij koos ervoor hem niet te verlengen en toen was er opeens een vulkaan op IJsland en daar zat hij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei... nu heb ik familie daar in Griekeland... grieks sprekend, dus een slaapplek.. maar dan zit ik nog met een verlopen id...hahaha thanks nogmaals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, je kunt overwegen met de auto terug te gaan, grenscontroles met paspoorten worden niet vaak meer gedaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha... ervaring naar Kreta met de auto genoeg!! (3 dagen onderweg) Verleden jaar nog! Nee, dank je..het is me nog al een reis!! Maar zou kunnen met een verlopen I.D!!

Andere antwoorden (5)

lijkt mij wel. opzich is het natuurlijk belachelijk maar als je vertraging krijgt of je vakantie verlengt heb je een verlopen paspoort en dan kan je niet zo makkelijk de grens weer over. Lijkt mij tenminste. Ik zou het in iedere geval verlengen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal geen risico nemen: verlengen voordat je op vakantie gaat voor het geval dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een plusje van mij!!
Op www.Cibt.nl staat dat als je naar Griekenland gaat, het volgende:

"Een paspoort/identiteitskaart moet tenminste geldig zijn tot na het verblijf."

Oftewel, het hoeft geen probleem te zijn, het is alleen HANDIG als je hem eerder verlengt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks... net gekeken... dus is gewoon geldig en mag vertrekken... en terug komen, maar verlengen doe ik hem nog niet... volgend jaar pas weer, scheelt nu in de kosten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij nader inzien... ga ik hem toch maar verlengen!!
Plusje van mij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes, en een fijne vakantie!
Ja dat is een probleem. Je kaart moet minstens zo lang geldig zijn als je verblijf in een ander land. Je kunt beter nu een nieuwe aanvragen alvorens je vertrekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor Griekenland normaal niet, je ID verloopt immers ná je verblijf daar (en dat is voor griekenland de enige eis).

Maar bedenk wel: één Griekse staking (die zijn er de laatste tijd nogal eens) en je verblijf is ineens langer dan gepland. Dan ben je in overtreding. Wordt je gesnapt, dan gebeurt dat door een ambtenaar die waarschijnlijk behoorlijk pissig is dat zijn pensioen jaren later zal beginnen. Wegens de eisen van o.a. Nederland.

Dit lijkt mij een slechte tijd om afhankelijk te zijn van de redelijkheid van Griekse ambtenaren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is altijd al een slechte tijd voor de griekse ambtenaren, om ze te laten werken bedoel ik... spreek uit ervaring!!