Is wildkamperen in Zweden veilig?

Wat zijn de voor- en nadelen van wildkamperen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
18.2K

Het beste antwoord

Dat weet je pas als je weer thuis bent. Ik zou een bevestigend antwoord niet als drijfveer gebruiken om er vanuit te gaan dat het veilig is. Spannend is het sowieso, midden in de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, veiligheid kan niemand je meer 100% garanderen. Er kan altijd een gek zijn die het leuk vind om tentjes los te snijden en je te beroven. Maar persoonlijk heb ik daar in Scandinavie nog geen berichten van gehoord.

Voordelen: Goedkoop, op mooie plekjes staan.
Nadelen: Geen stroom, geen sanitaire voorzieningen en je mag maar één nacht op die plek blijven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal er helemaal aan liggen. Zo een eland dwars door het tent in de nacht is ook niet alles. Wat je uiteraard moet bedenken, in Zweden is alle hulp ver weg, al is jouw mobiel opgeladen. Maar ondanks dat alles, zou ik het rustig gaan doen. Eerlijk gezegd denk ik, dat hier in Nederland met de slaapkamerraam open slapen onveiliger is. En dat durf ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het eerste beeld wat ik ook voor ogen had... een eland die door je tent heen denderd :-) Ik zie altijd plaatjes bij dit soort teksten... geen pretje in dit geval ;-) +
Buiten het feit dat er genoeg "gekken"rond lopen op deze aardbol zodat je je eigenlijk nooit veilig voelt heeft zweden 6 wilde diersoorten die ook nog vrij rondlopen in het wild, een jachtgeweer zou ik misschien dan toch aanraden ;-)
Het is net wat je wilt, ik zelf neem liever alleen mijn muggenspul mee op vakantie.

***Zweden is vooral bekend vanwege de elanden die in grote aantallen door het land zwerven, ook in gebieden vlak bij grote steden. Elanden behoren tot wat wel de tegenhanger van de Afrikaanse ‘grote vijf’ wordt genoemd, ofwel in het geval van Zweden de ‘grote zes’. De andere vijf ‘leden’ zijn vier roofdieren en één prehistorisch dier.

1. Veelvraten leven voornamelijk in Lapland, waar ook rendieren tot hun prooi behoren.
2. De wolf, ooit met uitsterven bedreigd, heeft zich nu hersteld en kan zelfs in meer zuidelijke delen van Zweden worden aangetroffen.
3. Bruine beren vind je met name in de noordwestelijke bos- en berggebieden.
4. De lynx, de eigen grote kat van Noord-Europa, is een ras dat goed kan overleven in de uitgestrekte bossen waarmee het land bedekt is.
5. Een harige reuzenos, de muskusos, is één van de oudste diersoorten ter wereld (tijdgenoten zijn onder meer de mammoet en de holenbeer), die in het wild in Härjedalen in het noordwesten van Zweden leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je een plekje kan vinden dat zonder hek en ver genoeg van gebouwen verwijderd is, mag je in Zweden wild kamperen. Aangezien je dan ook ver genoeg van alles af zit (is dat een voordeel? Of eerder een nadeel?), zul je waarschijnlijk ook niemand of weinig mensen tegenkomen (wederom, is dat een voordeel of een nadeel?) is dat best veilig. Behalve als je midden in het muggenseizoen (steekvliegjes/knutten) zonder wind aan een meertje staat. Dan is het onveilig zonder fatsoenlijk anti-muggenmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Zweden geldt het 'Allemansrät' (Allemansrecht) om overal waar je wilt je tentje op te zetten.
Voor campers gelden wat striktere regels.
Kern van de wet is: niemand moet last van je hebben.
Je mag wel in het zicht van een huis bij een meer gaan kamperen, maar niet op het gazon van het huis.
En zolang jij geen overlast veroorzaakt, zul je die zelf ook niet ondervinden.
Ik heb het een keer of vier gedaan, nooit gedoe gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de wilde dieren betreft, kun je door je plek goed uit te kiezen, bijv niet op zichtbare looproutes van dieren je tent zetten, en door andere voorzorgsmaatregelen, zoals geen etenswaren in de tent, maar in de auto etc, redelijk zonder gevaar camperen. Dieren zien een tent als een barriere, die ze niet willen nemen, tenzij ze in paniek zijn.

Heb zelf wel gecampeerd in wildparken in Afrika en daar loopt toch echt wel meer en gevaarlijker wild rond dan in Zweden. Door de juiste maatregelen te nemen en door helder te denken, kun je risico's heel erg inperken.

Waar ik me meer zorgen om zou maken zijn criminelen, die in jou misschien wel een makkelijk slachtoffer zien. Je hoort, ook in Europa vaak genoeg verhalen over beroving, verkrachting, moord etc. Ik zou zelf in Europa niet zo snel meer in het wild ergens willen staan.

In Afrika, vorig jaar nog, was het wildcamperen toch enigszins anders, omdat wij chauffeurs bij ons hadden met geweren. In Afrika normaal, in Europa niet mogelijk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die criminelen is ook hetgeen waar ik me het meest zorgen over maak. Daarbij heb ik totaal geen kampeerervaring & uitrusting.. Misschien toch niet zo verstandig?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder kampeerervaring en uitrusting is het gekkenwerk. Misschien eerst maar eens voor die uitrusting zorgen en een wat minder ruig gebied uitzoeken om het te proberen?
Ik heb het gedaan in Schotland, niet in Zweden, maar het is fantastisch, avontuurlijk en geeft een heel vrij gevoel.
Als je niet bang bent aangelegd.

Lees er hier meer over:
http://nl.scoutwiki.org/Wildkamperen
http://www.headingnorthadventures.com/kamperen.htm
http://www.columbusmagazine.nl/europa/zweden/reisreporter/fotos/22198.html

Voordelen: mooie plekjes, rustig, natuurlijk, goedkoop.

Nadelen: Hangt af van je kampeermateriaal en je houding.

Is het veilig? Wij mogen met ons campertje in Duitsland, Belgie en Frankrijk overal overnachten. We doen dat nooit langs een snelweg, want mensen zijn gevaarlijker dan dieren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aan een meertje in Zweden zou ik het wel durven hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee jaar geleden hadden mijn partner en ik in die schitterende natuur een zalige plek aan een eindeloze rivier gevonden, waar hij ongestoord kon vissen en ik lezen in de stapels boeken die ik had meegenomen.
Het was heerlijk weer en we droegen sandalen. Na ongeveer een uur zag ik mijn man opveren en verschrikt achteruit wijken. (Bepaald geen schrikkerig type) Op de plek waar hij zojuist zat te vissen, kronkelde een zwarte slang. Deze had hij op zijn voet gevoeld, wat hem in de benen had gebracht..
De lol was eraf. We zijn terug naar ons huis gegaan en vertelden later aan enkele dorpsbewoners wat er gebeurd was. Van hen hoorden we dat die zwarte slangen daar erg giftig waren en als agressief bekend stonden.
Ik was toen wel erg gelukkig dat we een huis hadden gehuurd en niet op een tentje waren aangewezen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het nergens durven
of er moet om de beurt surveillance zijn
en een heel drukke camping