wie weet nog een uitleg te geven aan de term "the big apple"

new york word the big apple genoemd, er zijn verschillende grappige/serieuze soorten uitleg als ze er al één weten. ik ben wel benieuwd of er bij jullie iemand is die een uitleg erbij heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Dat kan je hier gewoon vinden hoor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Apple
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geschiedenis ervan is niet eenvoudig. Om met de huidige bekendheid te beginnen: die dateert van een campagne ter promotie van New York in 1971, met het thema I♥NY. Daarbij werd het beeld van 'de grote appel' gebruikt, en de campagne loopt nog steeds. We hebben hiermee alvast de verklaring gegeven voor de grote verspreiding van de naam The Big Apple.

De benaming werd een stuk eerder al breed gebezigd: in de jaren dertig, en wel in de Amerikaanse jazzscene. Met 'The Big Apple' werd Manhattan bedoeld, dé place to be voor jazzmuzikanten omdat daar de grootste concerten met het meeste en belangrijkste publiek plaatsvonden. Er werd van alles in die scene 'Big Apple' genoemd, onder meer een bekende jazzclub, een dansgroep en een film.

Maar de oorsprong ligt nog ergens anders: in de paardenracewereld. De (zwarte) stalknechten reisden met de racepaarden mee en vonden New York een stad met zulke onbegrensde mogelijkheden dat ze die 'The Big Apple' noemden - waarschijnlijk om iets aanlokkelijks mee aan te duiden. Degene die die benaming vervolgens als eerste breder bekend maakte, was (sport)verslaggever John FitzGerald, die de bijnaam geregeld gebruikte en vanaf ergens in de jaren twintig zelfs een column in de Telegraph schreef met de titel 'Around the Big Apple'. In 1997 is als eerbetoon aan de in 1963 overleden FitzGerald een New Yorkse straathoek 'Big Apple Corner' genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stad is New York is enorm aantrekkelijk/verleidelijk voor velen, te vergelijken met de verleidelijke grote rode appel voor Sneeuwwitje.