Sinds 1986 is in Nederland de vakantiespreiding voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs ingevoerd.

Hieraan lagen destijds verschillende motieven ten grondslag. De toename van het aantal mensen dat op vakantie ging en de vakantieduur leidde tot een verhoging van de belasting van toeristische accommodaties en personeel. Met spreiding van de vakantiedrukte zou beter aan de behoefte van de toerist voldaan kunnen worden en zou de dienstverlening ook verbeterd worden door een verminderde werkdruk en meer personeel. Een andere reden was vermindering van verkeersdrukte. Ook bleek het merendeel van de vakantiegangers voorkeur te hebben voor een vakantie buiten de periode die toen nog als hoogseizoen gold.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank u wel voor de uitgebreide reactie!