Waarom zijn in ijsland de slaapkamers beneden?

Waarom zijn de slaapkamers beneden en boven de woonkamer omgekeerde van hier

4 jaar geleden
in: Vakantie
13.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Ik heb net even wat huizen bekeken maar waar haal je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom zijn bij ons de slaapkamers vaak boven?

Antwoorden (1)

In landen waar wel eens een paar meter sneeuw kan vallen zie je vaak dat de woonkamers op de eerste verdieping zijn. De begane grond is dan opslagruimte en/of slaapkamers. 's Winters zijn de dagen al kort, het daglicht dat er is wil men zoveel mogelijk overdag benutten in de kamers waar je op dat moment van de dag gebruik van maakt. De ramen van de begane grond laten bij een flinke laag sneeuw geen daglicht binnen als de sneeuw ervoor ligt, of als de luiken dicht blijven om te voorkomen dat de sneeuw het glas eruit drukt.