Heeft de grenspolitie/douane in de VS inzicht of je een strafblad hebt in NL? (Asking for a friend)?

Met andere woorden, als je achterhoudt dat je een strafblad hebt in Nederland, kunnen zij op het vliegveld het Nederlandse Justitiële systeem raadplegen om te controleren of je een strafblad hebt in Nederland?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vakantie
9.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
Dat zal afhangen van type strafblad.
Bij ernstig delicten val je eerder door de mand (popup dat er iets mis mee is).
Verzwijgen (liegen) heeft permanent ontzegging tot gevolg.

Antwoorden (1)

Ja, je bent namelijk verplicht om een visum aan te vragen en de VS. hebben met Schiphol en andere landen /vliegtuigmaatschappijen een deal gesloten dat zij de gegevens van alle passagiers die op de VS. vliegen aan hen doorgeven.
Met het oog op de 'veiligheid' is de privacy dus even opzij gezet.

Hier even een deeltje uit een interessant artikel dat door een journalist is geschreven;
<Tot slot moet je nog door het laatste filter: de douane. Hier wordt om je paspoort gevraagd, moet je je vingers laten scannen en wordt er een foto van je gemaakt. Deze biometrische gegevens worden 75 jaar opgeslagen in IDENT, een database in het surveillanceprogramma US-VISIT. De douanier kan dan bijvoorbeeld zien of jouw vingerafdrukken in een Nederlandse database staan en of je een strafblad hebt. Andersom kan de Koninklijke Marechaussee hetzelfde opzoeken bij Amerikaanse passagiers.>
Dit zegt volgens mij al genoeg.

Lees dit artikel maar eens; https://decorrespondent.nl/2675/dit-gebeurt-er-allemaal-achter-de-schermen-als-je-naar-de-vs-vliegt/130264475-b9f887ba