Ik ga 27 Juni 8 dagen naar Marmaris, app Akasya. Is het verstandig om in te enten?

Ik ben nooit eerder naar turkije geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (4)

Op zich wordt een vaccinatie tegen Hepatitis A wel aangeraden, maar ik heb zo'n vermoeden dat er niet veel vakantiegangers zijn die die vaccinatie echt halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden, zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als u op strandvakantie gaat naar Turkije zijn inentingen niet noodzakelijk. Gaat u echter naar het binnenland dan worden er sommige vaccinaties aangeboden.
Informatie over eventueel benodigde vaccinaties kunt u krijgen via het landelijk coördinatiecentrum reizigersadvisering (op internet: www.lcr.nl).
Wij raden u aan informatie in te winnen bij de GG&GD."
(http://www.vakantiereiswijzer.nl/vakantie/reis_info/3/)

Ook onderstaande site vermeld dat het niet verplicht is om inentingen te nemen als je naar Turkije gaat, maar sommige worden wel aanbevolen.

Het is je eigen keus. Toen ik 4 of 5 jaar geleden naar Marmaris, ging voor een shop- en strandvakantie, heb ik me wel laten inenten.
Als ik die keuze nu weer zou moeten maken zou ik het absoluut niet doen. Als je echt het binnenland in wil trekken is het een ander verhaal, maar als je gewoon de 'simpele toerist' uit wil hangen dan is het echt niet nodig naar mijn mening.
Maar ik ben zelf sowieso heel skeptisch tegenover vaccinaties. Lees de 2e bron hieronder ook maar eens.

Deze tips kwam ik nog tegen, misschien vind je ze leuk!
* In het centrum van Marmaris bevindt zich een grote supermarkt TANSAS, buiten het centrum bevindt zich de MIGROS, overal bevinden zich kleine winkeltjes waar van alles te koop is.
* Goud kun je in elk goudwinkeltje kopen en hier zijn er vele van, dit in tegenstelling tot wat sommige hostess vertellen, ook zij hebben provisie van elke verkoop. De goudprijs van bewerkt goud is thans ongeveer f. 20, = een gram. In iedere goudwinkel is een weegschaaltjes aanwezig, laat het goud wegen. Vergelijk de prijs van goud alleen op gewicht niet op model.
* Je moet in Turkije niet te snel kopen. Het is een land waar gehandeld dient te worden. Biedt maar de helft van de vraagprijs en je krijgt vanzelf een tegenbod. Loop ook rustig weg, er is genoeg te koop. Blijf netjes en beleefd, dat zijn Turkse mensen ook. Zeg niet morgen, morgen word je aan je afspraak herinnerd.
*Op donderdagmiddag en vrijdag is er markt in Marmaris, de markt is gelegen achter de Boulevard ongeveer bij het centrum van Marmaris.
* Aanrader:
JEEP Safari, je ziet veel van de omgeving van Marmaris en komt op plaatsen waar je normaal niet komt.
* TURKS Bad, vooral voor personen die thuis gewend zijn om een bezoek aan een sauna te brengen. Je wordt geschrobd, gewassen en geboend en aan het einde een heerlijke massage,
(http://www.reisweb.nl/reisverhalen/reisverhaal.php?reisverhaal_id=25743)

Fijne vakantie! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven al is aangegeven is hepatitus A aanbevolen, en ook DTP als je deze niet recentelijk gehad hebt.

Maar laat mij de vraag omdraaien. Waarom zou je je niet laten inenten? Hepatitus A is, als je een tweede inenting haalt binnen een jaar, is 25 jaar geldig. Dus je bent zeker dat je op deze vakantie geen hepatitus krijgt en je hoeft je er de komende 25 jaar geen zorgen meer over te maken. En dat voor een lousy prikje (voor de meeste mensen).

Ik zou als ik jou was sowieso een afspraak maken met de GGD. Zij kunnen het beste adviseren over de aanbevolen inentingen. Misschien sta jij wel open voor een vakantievriendje. In dat geval is een Hepatitus B inenting ook aanbevolen. Of wil je graag speciale sporten doen waarbij je in contact kan komen met ziekteverwekkers.

Over de inenting zelf (ik heb deze een maand geleden voor de 2de maal gehad), daar merk je bijna niets van. Het doet even pijn en je kunt een beetje spierpijn of koorts hebben de dag daarna. Maar eigenlijk stelt dat niets voor.
Andere mensen (zoals mijn vriendje) kunnen helemaal niet tegen inentingen. Hij gaat dus altijd knock-out, niet van de naald, maar omdat er erg koude vloeistof in je arm gespoten word.

En als je dat prikje vergelijkt met het echt krijgen van Hepatitus A lijkt het mij een makkelijke keuze, ook al is de kans niet groot.