Zijn er (veel) kwallen in de buurt van mimizan?

Ik ga in oktober op watersport excursie met school naar mimizan,Frankrijk. Het probleem is dat ik erg bang ben voor kwallen. Daarom wil ik eerst graag weten of er veel kwallen zijn, zodat ik mij voor deze excursie af kan melden.
Ik vind dat wel erg jammer omdat ik watersporten (kiten, surfen en suppen etc.) erg gaaf vind. Maar stel dat er toch kwallen zijn, zal ik dan alsnog gaan, graag jullie advies ☺

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K
Antoni
5 jaar geleden
Je gaat je nu al, twee maanden vóór een excursie, zorgen maken over de mogelijke omstandigheden van die excursie? Als er (te) veel kwallen zijn, zal de excursie op het moment zelf worden afgelast of uitgesteld. Het mogelijke gevaar is er dan immers ook voor je klasgenoten. Ik raad je aan je wat minder zorgen te maken over dingen die zouden kunnen gebeuren. "Wie dan leeft, dan zorgt" is een mooi uitgangspunt om gevaren wat meer te relativeren! Ook is het goed om je angst(en) eens te bespreken met je huisarts. Veel (onterechte) angsten zijn eenvoudig en in korte tijd aan te pakken zodat je er geen last meer van hebt.

Het beste antwoord

Ja, er KUNNEN veel kwallen zijn.
Kwallen kunnen zichzelf niet voortbewegen maar zijn afhankelijk van de zeestroming, die bepaald wordt door de wind en het weer. Bij aflandige wind (in Frankrijk vaak oostenwind), ontstaat een tegendraadse onderstroming in de zee. Juist die stroming neemt kwallen met zich mee die dicht rond kunstlijst dobberen.
De meest voorkomende windrichtingen in Frankrijk zijn echter zuidwest, west, noordwest en noordoost. Dus de kans op veel kwallen is niet heel groot.
Gewoon gaan dus!
SimonV