Is er een middel dat kan voorkomen dat je zeeziek wordt?

ga eind july naar Newcastle,alleen ik wordt zo gauw zeeziek

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem het vliegtuig :oeps dan wordt je misschien wel luchtziek .
Anders neem een slaaptablet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teun wat ben je melig op dit tijdstip,go sleep hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niet aan denken en je met leuke dingen bezig houden.

Het beste antwoord

Medicijnen weet ik niet, maar ik kan wel wat andere tips geven.

Wat veel helpt, is uiteraard buiten gaan zitten. Veel frisse lucht maakt het voor veel mensen veel draagbaarder.
Wat ook veel helpt is niet te laag in de boot gaan zitten. Bij van die Stenaline boten (waarvan de kans vrij groot is dat je daarmee gaat als je naar Newcastle gaat) wiebelt het veel en veel sterker als je op de lage verdiepingen bent, die onder water-niveau zitten. Op de wat hogere niveau's is dat beduidend minder.
Blijf dus zo lang mogelijk op de hogere verdiepingen (waar de entertainment is), en ga pas als je weg gestuurd wordt naar je slaaphut (die meestal laag zitten).
Sommige boten hebben (hadden?) ook zitplaatsen waar je kan slapen, die zitten op de wat hogere niveau's. Je zou kunnen kijken of je daar een slaapplek kan krijgen ipv een slaaphut beneden.

En wat echt heel goed helpt: niet je verzetten tegen de beweging. Als je de hele tijd je verzet tegen het geschommel en je lichaam verstijft, is het een ramp. Als je lekker een beetje onderuit op een bank gaat zitten en je lichaam mee laat bewegen met de golven, kan je lichaam er vreemd genoeg veel beter tegen. Niet te hard gaan meewiebelen uiteraard, dan kan je nog misselijker worden, maar gewoon je lichaam loslaten, laat de beweging die ontstaat gewoon gebeuren.
Als je er gewoon in meegaat is het ook nog eens een stuk leuker, je kan dan zelfs opeens een beetje gaan genieten van de zachte deiningen. Alsof je lekker op een schommel zit, of op een luchtbed op zee drijft, zolang het niet té hard gaat, kan dat een heel lekkere beweging zijn. Als je snel zeeziek wordt, ervaar je dat automatisch als een hel, maar als je je ontspant en het laat gebeuren, kan het zijn dat je opeens wel er van geniet.
Go with the flow!

En als je op een Stenaline boot zit: daar hebben ze de hele avond entertainment. Afleiding helpt vaak bij misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Blijf buiten in de frisselucht, middendeks, met je blik gericht op de horizon en zorg dat je geen lege maag hebt.
Daarnaast kan je pillen tegen reisziekte innemen. Welke, dat ligt aan de duur van de reis. (Vraag uw apotheker)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, midden in de nacht in de buitenlucht staan kijken naar een zwarte horizon :)
Er zijn zeker pilletjes tegen zeeziekte. Vraag het aan de apotheek. Wel ruim vantevoren innemen (zie bijsluiter) anders helpt het niet. Goede vaart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
primatour werkt uitstekend.
goede reis!
13 jaar geleden
primatour e.d moet je echt niet nemen, daar wordt je alleen slaperig van doordat het alle systemen uitschakelt. Dan beleef je ook geen lol meer aan je trip.

Het beste is iets met scopolamine. Bv scorpoderm. Dit zijn pleisters die je achter je oor plakt (waar je evenwichtsorganen zitten). Dit werkt echt. Alleen zijn deze niet meer te koop in nl. Wel in belgie.
Je kan je apotheker ook vragen een pil te maken met scopolamine en caffeine, dit is ook een hele goeie combi, echter weet ik niet of je dit in nl kan laten doen.

Verder, goed eten van tevoren en als je je ziek voelt, ga dan staan en beweeg tegen de boot , zodat je altijd verticaal staat.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kan (en dat is helaas niet de hele tijd bij zo'n nachttrip): ga naar buiten of kijk minstens veel naar buiten. Zeeziekte heeft er veel mee te maken dat het beeld dat je ziet (de binnenkant van de boot) stilstaat ten opzichte van jou, terwijl je wel beweging voelt. De hersenen raken daarvan in de war, en daar wordt je weer misselijk van.

Gember schijnt vaak te helpen tegen zeeziekte, en is een typisch 'baat het niet dan schaadt het niet' middeltje. Je kunt bijvoorbeeld voor vertrek wat gemberthee drinken. Is er aan boord geen gemberthee te krijgen: muntthee kan ook kalmerend zijn voor een gevoelige maag.

Dan de open deuren: zorg ervoor dat je niet te zwaar eet, maar eet wel: zeeziekte op een volledig lege maag kan afschuwelijk zijn. Let ook op met alcohol.

Wat misschien paradoxaal lijkt: als je het gevoel hebt dat je moet overgeven, ga dan overgeven, ook al zou het je eigenlijk nog wel lukken om het binnen te houden. Door die reflex te onderdrukken voel je je veel ellendiger dan wanneer je het er gewoon uit gooit. Zorg er wel voor dat je niet te lang daarna weer iets eet, bijvoorbeeld een paar crackers.

Blijf verder zoveel mogelijk op het midden van het schip, het deinen is extremer bij de boeg en de steven. En probeer niet te veel te 'vechten' tegen de deining, als je je lichaam ontspant en als het ware losjes 'meedeint' voel je je waarschijnlijk lekkerder dan wanneer je je spieren aanspant om stil te blijven zitten/staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gember is o.a. de grondstof om reisziekte pilletjes te maken, helpt echt!
Pepermunt thee helpt soms en soms helpt niets!
Tijdens mijn trip naar New-Castle heb ik Primatour gebruikt en ik had nergens last van.
Ik ben wel een dag van tevoren begonnen met innemen omdat ze zeggen dat dat beter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gember eten en naar de horizon turen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reisleidster heeft mij ooit verteld dat een pleister over je navel plakken helpt tegen misselijkheid in de bus en zeeziekte op de boot. Bij mij werkte het, maar ik ben niet 100% zeker dat het door de pleister kwam...
Je kunt het allicht proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn armbandjes te koop die met behulp van een knoopje en bepaalde druk op je pols uitoefenen. deze helpan bij mij altijd goed