Wie is er naar Cuba geweest en kan mij iets vertellen over de gesteldheid van dieren daar?

Met gesteldheid bedoel ik o.a.:
- lopen er erg veel zwerfhonden?
- zien de zwerfhonden er slecht uit?
- kom je er vaak dierenmishandeling tegen? (Bijv. Mensen die de dieren slaan of schoppen)
- hoe zien de paarden/ezels of andere dieren er uit? (Erg slecht of redelijk)
- hoe gaan de mensen er algemeen met hun beesten om?

7 jaar geleden
in: Vakantie
2.4K

Antwoorden (1)

Ik ken alleen Havana, daar ben ik ongeveer 25x geweest.
De rest van Cuba ken ik niet, maar daar zal het hetzelfde zijn.

In Havana lopen voor mijn gevoel zeer veel zwerfhonden rond.
Als je bijvoorbeeld 4 uur rondloopt in de binnenstad en de daaromheen liggende wijken, zie je er elke dag zeker 50 zwerfhonden.

Doorgaans zijn ze mager en ze proberen zich in leven te houden, door op plekken waar de Cubanen op straat eten, voedsel te bemachtigen.
Ze eten wat hun aan botten wordt toegeworpen en wat op straat wordt weggegooid.

Een keer heb ik een hond gezien die 90% van zijn haren kwijt was (door schurft?) en die op een bot kauwde dat al heel oud was. Het was verbleekt door de zon en er zat geen gram vlees meer op. Dat bot was zeker al 100x door andere honden afgekloven.

In de toeristische binnenstad zie je wel honden lopen met een identificatieplaatje om hun nek. Ik denk dat dit honden zijn van eigenaars in de buurt.

Dierenmishandeling heb ik nooit geconstateerd.

Paarden en ezels kom je in de stad bijna niet tegen.
De paarden die worden gebruikt om de koetsen te trekken waarmee toeristen worden rondgereden zien goed uit. Beter dan redelijk.

In het algemeen staan Latino's onverschilliger tegenover dieren dan de Nederlanders.

In het verkeer staan Cubanen ook onverschillig tegenover voetgangers.
De automobilist voelt zich hoog verheven boven de voetganger, die ondersteboven kan worden gereden als hij niet opzij springt.
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ ben behalve in Havana ook meerdere malen in het binnenland geweest. Net zo min dat ik in Italië of Nederland kan beoordelen of een huisdier mishandeld wordt, kan ik dat in Cuba beoordelen. Veel reddingshonden aan de stranden zien er ook prima uit. Geen gram te vet, maar deze honden staan ook geen minuut stil (hun bek trouwens ook niet) maar rennen dagelijks kilometers over het strand heen en weer.
De koetspaarden zijn kittige dieren, heb nooit gezien dat zij ondervoed waren of mishandeld werden, zij zijn wel van het slanke soort.
Zoals in veel landen waar men niet in overvloed leeft, zijn huisdieren een luxe. Wat mij altijd opvalt is dat in het binnenland langs de wegen veel bordjes verwijzen naar een veterinari, Dieren zijn voor veel Cubanen hun inkomsten bron.