waar kan ik een ligplaats vinden in het noorden van het gardameer?

hallo iedereen

ik zou graag dit zomer met mijn eigenboot (speedboot) daar het noorde van het gardameer gaan.

Maar ik weet niet goed waar en hoe ik een ligplaats kan huren voor 1 à 2 weken.

En hoeveel zal het kosten?

Zou er iemand mij kunnen helpen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
6.6K

Antwoorden (2)

Het noordelijke deel van het Gardameer is verboden voor motorboten. Je mag daar niet varen en zult er dus ook geen ligplaats gaan vinden.

Het zuidelijke deel heeft heel veel campings rond het meer en veel daarvan hebben een eigen haven. Als campinggast kun je gebruik maken van een ligplaats in de haven en een parkeerplaats voor de boottrailer.

Het middenstuk van het meer ligt tussen rotswanden. Er zijn wel enkele plaatsen en ook wel een aantal campings, maar beduidend minder dan in het zuiden en noorden.

De meeste kans maak je door een overnachtingsplek (camping of misschien een huisje) te zoeken die faciliteiten biedt voor toeristen met een eigen boot.

Houd er ook rekening mee dat er nogal wat regels gelden voor het varen op het Gardameer. Er is een hele lijst aan spullen die je verplicht bij je moet hebben en papieren die in orde moeten zijn. (https://www.anwb.nl/water/varen/buitenland/italie)
7 jaar geleden
Simpel gezegd mogen er boven de denkbeeldige lijn tussen Limone sul Garda en Malcesine geen motorboten varen, dus die wens valt af.
De pret begint ongeveer onder de denkbeeldige lijn Gargnano – Castelletto (bij Ristoranto Da Umberto http://www.daumberto.it/
De boeien die in het water liggen zijn eigendom van de gemeentes, de campings beheren die en verhuren ze aan de campinggasten. Iedere camping heeft een aantal boeien naar grootte van de camping. U kunt de boei bestellen tegelijk bij de boeking van een camping die je uitgezocht hebt.
Kijkt u bij Piano Di Clodia, drie km van het plaatsje Lazise dat aan de zuidoostkust van het Gardameer ligt tussen Bardolina en Peschiera, dan kunt u hier uit verschillende campings kiezen. Meestal kan men via e-mail reserveren voor de tijd dat men op de camping verblijft en bij aankomst krijgt u er een toegewezen.
De huurkosten zijn tegenwoordig toch al snel meer dan € 20,—per dag.
U zegt in het bezit te zijn van een speedboot, u weet dus welke papieren, zoals vaarbewijs, WA-verzekeringspapieren er nodig zijn om te mogen varen.
Als u een klein vaarbewijs van ná 2010 hebt is het International Certificate of Competence (Internationaal Vaarbewijs) hierin geïntegreerd, anders moet u het even om laten zetten bij Vamex (Vaarbewijs en Marifoonexamen).

Voordat u een motorboot te water mag laten moet u toestemming hebben van de ‘Inspettorato della Motorizzazione Civile’. Het beste kunt u voor het te waterlaten van de boot overleg plegen met een beambte van een scheepvaartkantoor, die in ieder plaatsje aan de meren te vinden is.
Laat u voordat u besluit te gaan goed voorlichten over de Italiaanse vaargewoontes en vaareisen.