Ja, Vaticaanstad heeft eigen euromunten.

Elk land uit de eurozone, dus ook Monaco, San Marino, Vaticaanstad en Andorra, heeft recht op een eigen ontwerp op de nationale zijde van de euro.

Door de beperkte oplage van Vaticaanse euromunten zijn deze munten zeldzaam. Hoewel, wettelijk gezien, geldig betaalmiddel in de hele EU, dienen deze munten in de praktijk uitsluitend als verzamelobjecten.

Toegevoegd na 45 minuten:
Afbeeldingen van de munten vind je hier: https://it.wikipedia.org/wiki/Monete_euro_vaticane.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, zijn ook nog mooie munten Vaticaanstad is géén lid van de Europese Unie
Antoni
7 jaar geleden
Vaticaanstad is een van de gebieden buiten de EU die de euro gebruiken krachtens een overeenkomst met de EU net zoals San Marino, Monaco en Andorra, dat klopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, klopt, zoals jij ook schrijft:
Vaticaanstad is lid van de Eurozone.
Wordt vaak verward met Europese Unie.
Antoni
7 jaar geleden
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurozone is Vaticaanstad geen lid van de eurozone. Dat zijn wel 19 andere landen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk (slaapgebrek)
De euro wordt niet alleen gebruikt in de landen van de eurozone, maar is ook een wettig betaalmiddel in Monaco, San Marino, Vaticaanstad en Andorra (die hun eigen euromunten hebben).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zijn er ook setjes te koop in Vaticaan stad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.knm.nl/Vaticaan/nl/page/238/
Website met thuiswinkelwaarborg
Antoni
7 jaar geleden
Ik zie dat ik in een reactie iets anders heb geschreven dan in mijn antwoord over Vaticaanstad en de eurozone. Van deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Euromunten had ik deze zin "Elk land uit de eurozone, dus ook Monaco, San Marino, Vaticaanstad en Andorra, heeft recht op een eigen ontwerp op de nationale zijde van de euro." overgenomen, maar de genoemde landen blijken geen lid te zijn van de eurozone! De genoemde zin is dus niet juist. De landen hebben aparte overeenkomsten met de EU over het gebruik van de Euro.