Hoe naar Livigno reizen zonder eigen auto?

Ik ga komend voorjaar met mijn man vanuit omgeving Utrecht op wintersport naar Livigno. We willen niet met onze eigen auto, maar zien door de bomen het bos niet meer. Waar we op letten: prijs, en eventuele overstaptijd (niet midden in de nacht 3 uur wachten op een treinstation).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht - Mannheim 22min overstaptijd
Mannheim - Zürich 7min overstaptijd
Zürich - Landquart 9min overstaptijd
Landquart - Sankt- Moritz reisduur: 10 uur 37 minuten enkele reis €155,60 Dus met 2 personen heen en terug €622,40 + taxi/bus van Sankt Moritz naar Livigno
paulus811
7 jaar geleden
lijkt mij een prima antwoord freekfluweel
dudemeister
7 jaar geleden
niet met eigen auto rijden - huur er 1 via snappcar - een auto naar keuze - met meerdere personen, vrienden kan de prijs drukken

Antwoorden (1)

Ik dacht bij het lezen van uw vraag onmiddellijk aan de Treinreiswinkel, en heb daar het een en ander over zitten lezen.

De Treinreiswinkel maakt er een sport van om iedere reiziger deskundig te helpen. Het grote publiek ontdekte de winkel toen de IJslandse aswolk het _lucht_verkeer boven Europa lamlegde, waardoor de trein ineens zeer in trek was. Sindsdien is de drukte gebleven.

"Dat moet handiger kunnen, dacht de initiatiefnemer"
Helmut Brall begon zijn Treinreiswinkel met één medewerker aan de Breestraat in Leiden. “Ik had geen idee of het zou lopen”, zegt Brall. Hij had het tij mee. De verkoop van internationale treinkaartjes was geen monopolie meer van de nationale spoorwegmaatschappijen. NS ging minder Europese bestemmingen verkopen, terwijl de Treinreiswinkel ze alle 85.000 levert. De euro werd ingevoerd. En internet.

Tarievenwoud
Hoe kunnen zijn medewerkers wijs uit het tarievenwoud? Brall: “Amsterdam-Wenen kan op tien manieren. Voor het kaartje heb je acht tot tien voorwaarden: valt er een weekend in, reis je samen, heb je recht op korting? Wij rekenen uit wat het beste aanbod is. Die informatie halen we uit de reserveringssystemen. Dat is een wetenschap op zich. Het Nederlandse systeem werkt moeizaam. In het Belgische staan alle tarieven door elkaar. [knip] Duitsland heeft de meest uitgebreide internationale planner, maar daar staan niet alle Franse treinen in.”

Ze bestaan al een jaar of veertien, begrijp ik, en voorzien kennelijk in een breed gevoelde behoefte.
Een aardig interview: https://renehoeflaak.com/2012/05/23/de-treinreiswinkel-bestaat-tien-jaar-te-gast-bij-oprichter-helmut-brall/

Toch is het opletten geblazen, want blijkbaar werken daar ook maar gewone mensen, en fouten worden ook daar gemaakt:
http://www.worldonrails.nl/forum/index.php?sid=fd8246370d0dbcb0009a0bc1c2aed94f
Ze worden dus ook wel rechtgezet, maar let op wat je aan tickets krijgt.

Meer recente beoordelingen: https://www.reisbureauvergelijker.nl/reviews/de-treinreiswinkel/
Je moet blijkbaar wel goed opletten dat ze er niet meteen een boeking van maken en kosten gaan aanrekenen. Maar voor niet-ingewijden is dit toch een nuttige ‘tussenpersoon’, lijkt mij.

De zoon van de oprichter is intussen zelf ook actief en deze richt zich op treinreizen in de hele wereld.
http://www.rtlz.nl/business/ondernemers/zoon-treinreiswinkel-oprichter-bouwt-mondiale-treinboekingssite

Het uitzoeken en adviseren zit ze in het bloed kennelijk.

Goede reis!
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Tijdens mijn zoeken en inlezen kwam ik nog tegen dat bij treinreizen naar Zwitserland het soms mogelijk is om het aansluitend vervoer van treinstation naar een plaats met alleen busvervoer ook in de boeking mee te nemen. Het hoeft niet altijd per taxi. Persoonlijk zou ik nog willen wijzen op het feit dat een zakenreiziger misschien happy is met korte overstappen, maar op vakantie reis je geruster als je weet dat je ergens een ruimere overstaptijd hebt. Of anders dat je al hebt gekeken naar de alternatieven als je ergens te laat arriveert en je beoogde aansluiting mist. Een gemiste overstap halverweg de reis is lastiger dan een dichtbij de bestemming. Belangrijk bij het overstappen is te weten dat zakkenrollers dan in de drukte vaak hun slag slaan (de reiziger kan even niet alles tegelijk in de gaten houden). En zorg dat je weet waar jouw rijtuig zal stoppen, want als je niet op de goede plek op het perron staat wordt het overstappen onnodig spannend. Bij een vliegtuig ga je allemaal door dezelfde deur, maar hier moet je zelf je deur vinden. Er zijn borden op de betreffende perrons waar de volgorde van de rijtuigen op staat aangegeven. Als ik u was, ging ik in persoon naar een van hun winkels, in plaats van alles over de telefoon of online te willen regelen.
Bordensteker
7 jaar geleden
Nog een aanvulling betreffende het laatste deel van de reis:
Vanuit Sankt Moritz is het ruim een uur per auto, waarbij de beste maar wel iets langere route onderweg nota bene langs Zernez komt. Je kunt dus beter uit de trein stappen in Zernez (vanwaar het slechts 37 minuten is per auto), en daar bus of taxi nemen. Zernez wordt ook in de tourist information van Livigno aanbevolen als treinstation vanuit het noorden: From Northern Europe - connection available all year
Train to Zernez (CH) and bus or taxi to Livigno > Information for the route by train:
Rhätische Bahn
tel: +41 (0)81 2886565 - www.rhb.ch > Information for the route by bus:
Autoservizi Silvestri
tel: +39 0342 996283 - www.silvestribus.it
PostAuto Schweiz
tel: +41 (0)58 4532828 - www.postauto.ch Bron: https://www.livigno.eu/en/by-train-air-bus-taxi