Hoe naar Livigno reizen zonder eigen auto?

Ik ga komend voorjaar met mijn man vanuit omgeving Utrecht op wintersport naar Livigno. We willen niet met onze eigen auto, maar zien door de bomen het bos niet meer. Waar we op letten: prijs, en eventuele overstaptijd (niet midden in de nacht 3 uur wachten op een treinstation).

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik dacht bij het lezen van uw vraag onmiddellijk aan de Treinreiswinkel, en heb daar het een en ander over zitten lezen. De Treinreiswinkel maakt er een sport van om iedere reiziger deskundig te helpen. Het grote publiek ontdekte de winkel toen de IJslandse aswolk het _lucht_verkeer boven Europa lamlegde, waardoor de trein ineens zeer in trek was. Sindsdien is de drukte gebleven. "Dat moet handiger kunnen, dacht de initiatiefnemer" Helmut Brall begon zijn Treinreiswinkel met één medewerker aan de Breestraat in Leiden. “Ik had geen idee of het zou lopen”, zegt Brall. Hij had het tij mee. De verkoop van internationale treinkaartjes was geen monopolie meer van de nationale spoorwegmaatschappijen. NS ging minder Europese bestemmingen verkopen, terwijl de Treinreiswinkel ze alle 85.000 levert. De euro werd ingevoerd. En internet. Tarievenwoud Hoe kunnen zijn medewerkers wijs uit het tarievenwoud? Brall: “Amsterdam-Wenen kan op tien manieren. Voor het kaartje heb je acht tot tien voorwaarden: valt er een weekend in, reis je samen, heb je recht op korting? Wij rekenen uit wat het beste aanbod is. Die informatie halen we uit de reserveringssystemen. Dat is een wetenschap op zich. Het Nederlandse systeem werkt moeizaam. In het Belgische staan alle tarieven door elkaar. [knip] Duitsland heeft de meest uitgebreide internationale planner, maar daar staan niet alle Franse treinen in.” Ze bestaan al een jaar of veertien, begrijp ik, en voorzien kennelijk in een breed gevoelde behoefte. Een aardig interview: https://renehoeflaak.com/2012/05/23/de-treinreiswinkel-bestaat-tien-jaar-te-gast-bij-oprichter-helmut-brall/ Toch is het opletten geblazen, want blijkbaar werken daar ook maar gewone mensen, en fouten worden ook daar gemaakt: http://www.worldonrails.nl/forum/index.php?sid=fd8246370d0dbcb0009a0bc1c2aed94f Ze worden dus ook wel rechtgezet, maar let op wat je aan tickets krijgt. Meer recente beoordelingen: https://www.reisbureauvergelijker.nl/reviews/de-treinreiswinkel/ Je moet blijkbaar wel goed opletten dat ze er niet meteen een boeking van maken en kosten gaan aanrekenen. Maar voor niet-ingewijden is dit toch een nuttige ‘tussenpersoon’, lijkt mij. De zoon van de oprichter is intussen zelf ook actief en deze richt zich op treinreizen in de hele wereld. http://www.rtlz.nl/business/ondernemers/zoon-treinreiswinkel-oprichter-bouwt-mondiale-treinboekingssite Het uitzoeken en adviseren zit ze in het bloed kennelijk. Goede reis!

Bronnen:
http://www.leiden.nu/economiewerk/made-in-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100