Kom je in verschillende clubs binnen in Berlijn als je 16/17 bent?

Wij gaan op vakantie met vrienden naar Berlijn. Ik zelf ben 18, maar de rest is 17. Ik weet dat de drankleeftijd in Berlijn 16 is, maar betekend dit ook dat we in clubs kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
8.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De drank leeftijd in Duitsland is vanaf 16 jaar alleen licht alcoholische dranken zoals wijn en bier. Vanaf 18 mag je ook sterkte drank.

Antwoorden (1)

De normale toegang voor de meeste clubs is 18, maar er zijn ook zogenaamde Ü16- clubs, waar je onder de achttien (über 16, dus vanaf 16) jaar terecht kunt. Het kan wel handig zijn tevoren vast een lijstje te maken.

Overigens is het mogelijk om ook als zeventienjarie 18+-clubs te bezoeken met een zogenaamde "Muttizettel" (mamma-briefje) waarin je ouders officieel toestemming geven om uitgaansgelegenheden voor ouderen te bezoeken. Via deze link kun je een voorbeeld downloaden. Ze worden niet overal geaccepteerd, maar ze kunnen Berlijn voor jullie wel een stukje groter maken ;-)

http://partyzettel.de/

Toegevoegd na 2 minuten:
Het moet echt dat officiele dokument zijn ; helemaal op zijn Duits, en helemaal ingevuld, En natuurlijk moet de minderjarige met mamma-briefje begeleid worden door een meerderjarige ; dat ben jij dan. MITS de ouders van je vrienden je voldoende vertrouwen om dat briefje in te vullen. ;-)