Mag je in duitsland met tomtom flitsers autorijden?

flitspaal verklikkers in Duitsland mag dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Antwoorden (1)

Heel simpel : nee.
Je mag ze wel in je bezit hebben, maar je mag ze in de auto / het wegverkeer niet gebruiken en ook niet gebruiksklaar met je meevoeren.

Het enige waarvoor je ze eigenlijk mag gebruiken zijn zaken als de scheepvaart, waar een radarverklikker (slapende) solozeilers kan waarschuwen voor naderend scheepsverkeer. Vanwege dit type gebruik zijn de apparaten zelf niet verboden. Maar dus wel in het wegverkeer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op het wel bij je hebben van een radarverklikker staan standaard een boete van 75 euro (voor Duitse begrippen hoog), een punt op je rijbewijs (daar hebben wij natuurlijk geen last van) en inbeslagname van de apparatuur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord lijkt te gaan over radarverklikkers, niet over navigatiesystemen met een map die waarschuwt voor vaste flitspalen... De vraag gaat over het laatste.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor "ingebouwde" radarverklikkers. Uitzetten dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://radarwarner-navi.de "Viele wissen es nicht: In Deutschland ist der Einsatz von Navigationsgeräten während der Fahrt, die vor Radarfallen warnen verboten. Laut dem Bericht des Europäischen Verbraucherzentrum Deutschland (www.eu-verbraucher.de) ist folgendes Zitat zu finden: „Zwar darf man hierzulande einen Radarwarner kaufen und besitzen, die Nutzung ist laut Straßenverkehrsordnung (§ 23, Abs. 1 Nr. 1b) aber nicht erlaubt. Wer gegen dieses Verbot verstößt, begeht eine Ordnungswidrigkeit und kann mit einem Bußgeld von 75 Euro und vier Punkten in Flensburg rechnen.“

vert. "Velen weten het niet : in Duitsland is het gebruik van Navi's tijdens het rijden, die voor flitspalen waarschuwen verboden. Volgens het bericht van het Europese Gebruikerscentrum Duitsland (soort consumentenbond) is het volgende citaat te vinden :
Hoewel men hier te lande een radarverklikker kopen en bezitten mag, is het gebruik ervan volgens de verkeerswet echter niet toegestaan. Wie dit gebod overtreedt, overtreedt de verkeersregels en kan met een boete van 75 euro en (zelfs) VIER punten aftrek van zijn rijbewijs rekening houden".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ding is dat je antwoord nu niet klopt: "Je mag ze wel in je bezit hebben, maar je mag ze in de auto / het wegverkeer niet gebruiken en ook niet gebruiksklaar met je meevoeren." "en inbeslagname van de apparatuur." * Is een beetje een apart citaat als je het hebt over je smartphone met TomTom geïnstalleerd of een los navigatiesysteem. Ook ontstaat de vraag wat je nu moet doen:
Navigatie uit?
Flitspaalwaarschuwing uitzetten in de instellingen?
Het deeltje software dat de flitswaarschuwing geeft (of de GPScoördinaten) verwijderen? *Dat laatste lijkt me in geval van een navi/smartphone helemaal onwaarschijnlijk. Daar gaat je 600 euro dure legale smartphone omdat er een vinkje verkeerd staat in de instellingen.