Dit lijkt me alleen het geval wanneer dit opgenomen wordt. Anders valt het m.i niet te bewijzen dat er een toezegging gedaan is. Vraag anders of ze de toezegging even op de mail kunnen zetten. Heb je het sowieso op papier staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kunt bewijzen,dat die toezegging gedaan is wel. Anders is het jouw ja,tegen zijn nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in principe wel maar is vaak moeilijk te bewijzen als het fout mocht gaan , vraag daarom altijd om een schriftelijke bevestiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is bindend.

Zoals anderen ook al zeggen, zal het moeilijk te bewijzen zijn. Zelfs al heb je een opname van het telefoongesprek, en heb je de persoon van te voren geinformeerd dat het gesprek zal worden opgenomen, dan nog zit je ook met de vraag onder welk juridisch systeem dit valt: onder het Nederlands recht, of onder het recht van het land van waaruit die belofte is gedaan.

Heel veel onzekerheden dus. Zorg maar gewoon dat het niet bij een mondelinge toezegging blijft, maar dat het schriftelijk wordt bevestigd, en dan kan jij alvast telefonisch toezeggen dat je schriftelijk de vakantie zal bevestigen zodra je de prijs schriftelijk hebt.
14 jaar geleden
Een overeenkomst (ook contract en convenant) is een afspraak tussen minimaal twee natuurlijke personen of rechtspersonen (de partijen) over wat ze met elkaar of voor elkaar zullen gaan doen (de te leveren prestatie) of laten.

Als er sprake is van een "overeenkomst" volgens bovenstaande defenitie en deze is mondeling gemaakt, dan is hij rechtsgelidig in Nederland.
Vroeger, toen veel mensen nog niet konden lezen en schrijven, was een handdruk of een handjeklap voldoende om een overeenkomst rechtsgeldig te maken. Tegenwoordig word er veel op papier vast gelegd. Maar een mondelinge overeenkomst blijft toch een rechtsgeldige overeenkomt. Probleem is vaak dat het woord tegen woord is indien er geen sprake is van een getuige tijdens de overeenkomst.
Dus als je een mondelinge overeenkomst gemaakt hebt, is het zaak deze zsm schriftelijk te bevestigen.

Met een huis ligt het weer iets anders.
Vanaf 1 september 2003 moet de aankoop van een woning door een particulier schriftelijk worden vastgelegd. In beginsel is ook een mondelinge overeenkomst een geldige overeenkomst. Echter, in verband met de rechtszekerheid stelt de wet bij de aankoop van een woning door een particulier de eis dat deze overeenkomst schriftelijk moet worden vastgelegd.

Arbeidsovereenkomst
Een mondeling contract wordt vaak aangegaan voordat het daadwerkelijke schriftelijke contract er is. Wanneer een werkgever iemand aanneemt is er niet altijd direct een schriftelijke overeenkomst gereed, maar toch kan de werknemer al in dienst treden. En dan komt het voor dat de werkgever de werknemer al weer weg stuurt voordat er ook maar een overeenkomst getekend is. Of de werknemer zelf opstapt. In hoeverre zijn beiden partijen nu gebonden aan deze mondelinge overeenkomst? Een mondeling contract is net zo rechtsgeldig als een schriftelijk contract. Echter moet er tijdens deze mondelinge overeenkomst wel besproken zijn of er sprake is van een proeftijd. Wanneer dit niet is overeengekomen in de mondelinge overeenkomst, dan kan men ervan uitgaan dat er geen proeftijd is afgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mondelinge per telefonisch gesloten overeenkomst is bindend. Wel is het zo dat er in dit geval sprake is van een overeenkomst op afstand als je als consument handelt. In dit geval heb je het recht als consument de overeenkomst binnen 7 dagen te ontbinden zonder opgaaf van redenen. Ook moet je in dit geval een schriftelijke bevestiging ontvangen van de huur van het vakantiehuisje, ontvang je deze bevestiging niet tijdig wordt de termijn van 7 dagen verlengd tot 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zijn woorden ook bindend.
Maar...als je dat dan zou moeten gaan bewijzen...kan het wel eens een nietes/welles spelletje gaan worden.
Vroeger moest men een week wachten op de bevestiging via de post. Vandaag de dag kan dat met een E-mailtje.
Wel zo handig om gewoon een bewijsje in handen te hebben, waar het zwart op wit staat dat je dat huisje hebt gehuurd of verhuurd.
Fijne vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is bindend echter zou ik er zelf nog wel een bevestiging van zou willen hebben.