Er zijn meerdere oorzaken die hebben geleid
tot dit conflict:
- 70 % van de drugs in Amerika komt van de drugskartels in Mexico, en de economische macht van
de drugskartels is zo groot geworden, dat het niet meer overzichtelijk was voor de regering.
De import naar Amerika is bijna onmogelijk om onder controle te houden omdat er zoveel manieren
zijn om de drugs te vervoeren. Te controle die dus eigenlijk vereist is om het te stoppen, is niet te doen.
- De strijd tegen drugskartels in Colombia was ook een oorzaak van het conflict. De strijd was daar
namelijk zo groot geworden, dat de handel zich zou hebben verplaatst naar Mexico, omdat daar
eerst de strijd nog niet zo groot was.
- Ook kregen de drugskartels te veel macht, mede doordat de Institutioneel Revolutionaire Partij zijn
machtsstructuren verloor. Eerst kon de PRI de zaak nog onder controle te houden doordat er onderling
deals waren met de drugskartels. Toen die machtsstructuren weg waren, kregen de drugskartels meer
ruimte, en het geweld werd steeds erger.
- Er is veel corruptie in het land, en daardoor kunnen de drugskartels hun zaken makkelijker regelen.
fremar
8 jaar geleden
verstoring van balans, zeta's werden aangepakt en een deel van de smokkel routes zijn/kwamen vrij.
dat is waarover de overige cartels nu vechten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is veel corruptie in het land en de partij PRI (al 80 jaar aan de macht) van de Mexicaanse president Nieto kan de boel niet onder controle houden. Zo stamt het rechtssysteem nog uit het jaar 0 en worden veel misdaden niet gestraft. Ook is het omkopen en bedreigen van politici of journalisten een alledaagse gebeurtenis. Maar de hoofdoorzaak van het ontstaan van de Mexicaanse drugsoorlog is: de continue vraag naar drugs in Amerika, voornamelijk Los Angeles. Eerst kwam de drugs uit Colombia waar de Medellín kartel van Pablo Escobar zo'n beetje het hele land onder de duim had.. toen in Colombia het politieke beleid tegen drugs werd verhard (met hulp van Amerika, ook wel 'the War on Drugs' genoemd) en Pablo Escobar overleed, begon de ellende opnieuw.. maar dan in Mexico - lekker dichtbij de Verenigde Staten! De Colombiaanse drugskartels hadden al banden met de Mexicaanse kartels ivm vervoer van drugs, en zo is het snel gegaan. Ondanks alle controle van de Verenigde Staten zijn de Mexicaanse kartels nauwelijks te stoppen, omdat ze in Mexico zelf weinig (kunnen) doen mara ook geen hulp van de V.S. in eigen land willen, en daarnaast, de Sinaloa kartel van Chapo Gúzman zijn ze vaak te slim af (denk aan tunnels graven, geheime netwerken etc.) Veel mensen denken trouwens dat het nu in heel Mexico één grote oorlog is, maar het meeste geweld en smokkel vind plaats bij de grens van Mexico en de V.S. Dit is ook net de plek waar veel Mexicanen, steeds vaker alleen kinderen, naar de Verenigde Staten proberen te vluchten om een beter leven te zoeken.