kun je in engeland net zo makkelijk pinnen (bijvoorbeeld in winkel en restaurant) als in Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
16K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1643153 Hier wordt vooral gemeld dat je in ponden moeten pinnen en niet in euro's moet laten omrekenen.

Antwoorden (3)

Nee, dat kan je niet. Je zit sowieso met de pound ipv de euro. Pinnen bij de pinautomaat gaat al niet eenvoudig, want niet alle automaten accepteren Maestro bijvoorbeeld. Beter is het ook om één keer een groot bedrag te pinnen ipv twee keer de helft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pinnen bij het tankstation gaat wel. Ik vraag het wel ff van tevoren om problemen te voorkomen als je helemaal geen cash hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Pond vs euro is geen probleem. Maestro wordt meestal geaccepteerd (beter gezegd; ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet geaccepteerd werd). Ik gebruik in Engeland net als in Nederland in de praktijk geen contant geld meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg eens uit wat het probleem van andere valuta is als je pint? Welke moeilijkheid veroorzaakt dat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
MrTomaat, bij de pinautomaat gaat het pinnen zeker niet vlekkeloos. Diverse keren meegemaakt dat de pinautomaat mijn ABN Amro pasje niet accepteert. Dan moet je op zoek naar de volgende. Op de bankafschrift thuis wordt je geconfronteerd met transactiekosten. Dus beter één keer een groot bedrag pinnen dan diverse keren een klein bedrag.
Wat betreft de gehanteerde koersen bij pinbetalingen en pinautomaat heb ik geen direct een duidelijk inzicht/mening. En zoals Vordemort zegt in bijna alle winkels geaccepteerd. Volgens de wet van Murphy zal het eens fout gaan op een voor jouw ongelegen moment.
Pinnen bij een winkel of tankstation is geen enkel probleem.

Geld uit de muur trekken kan (met nadruk op kan) soms iets lastiger zijn. Omdat niet elke pinautomaat je pasje accepteert. Dat kun je zien aan de logo's op je pasje en de logo's op de automaat (zie bron)

Ik heb meegemaakt in Italië wel een Eurozone dat ik met mijn SNS wereldpas niet kon pinnen bij twee automaten terwijl mijn tante met haar ING pas daar wel kon pinnen. Gelukkig zaten er 6 banken in die straat allemaal met eigen automaten bij de andere automaat ging het wel.

Omdat Engeland de Pond Sterling als valuta heeft betaal je bij geld trekken transacties een klein bedrag voor de wisselkoers. Ik kan me niet meer herinneren of dit ook is bij met pin afrekenen bij bijvoorbeeld een tankstation. Ik dacht van niet.

Ik zou dus niet te moeilijk doen. Neem wat Euro's mee voor onderweg (auto boot luchthaven) en pin dan wat cash in Engeland. In de haven en op het vliegveld zijn voldoende pin automaten.

Veel plezier in Engeland.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je betaald ook bij het betalen in een winkel met pin. Klein bedrag. Maar dat verschilt per (Nederlandse) bank. Op de site uit de tweede bron staat dat SNS de goedkoopste is. Ik weet niet hoe accuraat de gegevens van die site zijn. Maar dan heb je in elk geval een richtlijn.

Toegevoegd na 19 minuten:
Oh en geld trekken en dan contant iets afrekenen is duurder dan met pin betalen in de winkel.

Je betaald een X percentage over elk bedrag dat je betaald of wanneer je geld trekt. Dus het maakt geen drol uit of je 2× £100 trekt of in 1× £200. Uiteindelijk betaal je hetzelfde. Bij het voorbeeld van ABN betaal je voor £78 = €100,02 €103,47 (dat is dus €3,45 transactiekosten 3,45%) en bij £156 = €200,04 €206,94 (€6,90 2 × €3,45 transactiekosten en dat is nog steeds 3,45%)

Let wel even op dat je bankpas geactiveerd is voor transacties in het buitenland en hoeveel je daglimiet is. Dit kan je via internetbankieren aanpassen omgoog en naar beneden.

Nu heb ik alles wel genoemd geloof ik ;-)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bizar dat jullie beiden beweren dat vooral pinautomaten voor een probleem zouden zorgen en niet pinapparaten. Is dat iets typisch voor Engeland? Ik heb sporadisch in het buitenland wel meegemaakt dat ik bij een pinapparaat niet met een maestrokaart kon betalen, maar bij een automaat heb ik het nog nooit meegemaakt. Ook in Schotland nooit een probleem gehad, ik neem aan dat die veelal met hetzelfde systeem werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit je link: Een Nederlandse pinpas voorzien van het Maestro logo kunt u vrijwel wereldwijd gebruiken om geld op te nemen bij een pinautomaat. Binnen Europa kunt u ook op steeds meer plaatsen uw aankopen in de winkel betalen met pin. Zo is ook exact mijn ervaring en dus precies omgedraaid aan wat jullie zeggen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@MrTomaat in Engeland heb ik tot nu toe bij elke pinautomaat geld kunnen trekken. Ik heb 1x mee gemaakt in de Sparkessenstraße in Meran (Italië) dat ik bij twee pinautomaten niet kon pinnen. Terwijl de logo's op de automaat en op mijn pas overeen kwamen. Mijn vader kon daar ook niet pinnen beide met SNS passen. Later bleek dat dit kwam door afspraken met SNS en andere banken. Een jaar later kon ik daar wel pinnen. Verder nooit problemen gehad.
Je kunt in Engeland bij de meeste winkels wel pinnen. Je kunt het beste vragen "can I pay by debit card?" (kan ik hier pinnen), dat is het handigst.

In sommige winkels moet je na het intoetsen van je pincode ook nog op de groene knop drukken op de pinautomaat.

Er komt een bedrag bij maar dat is per bank verschillend. Je kan dit het beste navragen bij je bank. Reken op ongeveer 1% boven op de wisselkoers.