Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Komt het woord oriënteren van 'de Oriënt'?

Ik vroeg het me af. Ik vond het nog best logisch want als ik aan de Oriënt denk, denk ik ook aan zoektochten door de Europeanen door de Oriënt waarbij ze zich richtten op iets, een bepaald doel dat ze hadden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Volgens het etymiologisch woordenboek komt het oorspronkelijk van het latijnse woord voor oosten.
De fransen gebruiken het voor "plaatsbepaling"


oriënteren (zich) ww. ‘nagaan waar men zich bevindt’
Nnl. zich oriënteren ‘zich bekend maken met de ligging van een plaats; zich behoorlijk inlichten’ [1824; Weiland], als verl.deelw. ook ‘gericht op’, zoals in een links georiënteerde politiek [1944; WNT Aanv.].
Ontleend aan Frans s'orienter ‘de plaats waar men zich bevindt bepalen t.o.v. de windstreken’ [1694; TLF], eerder al ‘de kompasrichting (van een kaart) aangeven’ [1680; TLF], afleiding van het zn. orient ‘het oosten’, dat ontleend is aan Latijn oriēns (genitief orientis) ‘de opgaande zon; het oosten, het oostelijk deel van de bekende wereld’, het teg.deelw. van orīrī ‘rijzen, opkomen (van hemellichamen)’, zie ook → origine.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding