Een vrouw op vakantie in Iran moet die zich houden aan de kledingvoorschriften voor lokale vrouwen?

of zijn die niet zo strikt?

Toegevoegd na 1 uur:
natuurlijk moet je je aanpassen aan de zeden en gebruiken in het bezochte land. dus niet te korte rokken of teveel bloot. maar moet je ook een hoofddoek om of misschien wel een boerka dragen. of is er op dat punt toch meer vrijheid in dat land dan bijv in Afghanistan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja er is religieuze politie . Dus idioten die echt mensen Vd straat pikken meenemen en iets minder religieus met je doen . De eerste jaren na de Sjah was het nog incidenteel toen gaande weg steeds strenger nu weer wat vrijer maar hou het rustig en bedekt .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn buurvrouw is er twee of drie jaar geleden geweest. Zij had een boerka op maat laten maken (waar haar rugzak onder kon, en vooral voor in moskeeën, zodat ze geen leenboerka aan hoefde).
Ze vertelde na afloop dat Iraanse vrouwen zelf behoorlijk vrij zijn op kledinggebied (en verder ook trouwens, open en goed opgeleid, vooral jonge vrouwen)
Hoe dat nu is, durf ik niet te zeggen. Boerka schijnt echt "overdressed"te zijn, maar ik zou zeker zorgen voor een hoofddoek en bedekte armen en benen, al weet ik niet hoe moeilijk ze daar momenteel over doen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mijn buurvrouw Nederlandse en stewardess bij de KLM komt regelmatig in Iran. Zij zegt dat ze een hoofddoek moet dragen. Geen boerka. http://www.iransilkroad.nl/reisadvies/als-vrouw-reizen-in-iran/

Het beste antwoord

Lijkt me erg verstandig. Je moet je altijd in een ander land aan de zeden en gewoonten aanpassen, al zijn wij Nederlanders daar niet altijd mee bezig. Eisen wij ook niet dat anderen zich hier aanpassen als ze in ons land zijn? Het is op de eerste plaats een teken van respect voor het gastland.

Toegevoegd na 1 uur:
Nee, je hoeft geen bourka te dragen, maar wel je haar bedekken met een sjaal.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Iran is het meer dan een teken van respect. Wie zich niet aan de kledingvoorschriften voor vrouwen houdt riskeert arrestatie.
Ivana
8 jaar geleden
Dat weet ik, maar als je begint met respect hoef je je verder niets af te vragen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Toen ik in Tanzania was mocht ik geen broek dragen. Ik ben zelf helemaal niet van de rokken ik HAAT rokken. In huis mocht ik wel een broek aan. Ik ben 1x vergeten in een haast situatie om me om te kleden. Nou dat heeft mijn tante (die woont daar) geweten. Ze had een hoer in huis en ik had geen respect. Daar is uiteindelijk nog een bisschop bij geweest om te zeggen dat het goed was en dat ik niet beter wist. Je kan je voorstellen ik ben daarna nooit meer vergeten om me om te kleden.

Andere antwoorden (1)

Ja. Dat las ik ooit in een brochure van een reisorganisatie en het wordt bevestigd door het ministerie van buitenlandse zaken.

Toegevoegd na 1 uur:
Boerka is bij mijn weten niet gebruikelijk in Iran maar een hoofddoek is voor vrouwen in het openbaar echt een must. Kijk maar op de sites van Djoser of Koning Aap. Voor mannen is er trouwens ook een beperking: geen alcohol.