Waarom hebben we in Nederland 2 rivieren die IJssel heten?

Geografisch hebben ze niets met elkaar te maken. De Hollandse IJssel is jonger. Weet iemand wat hier de reden van is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
6.4K

Het beste antwoord

Omdat er in een oude schenkingsakte uit 797 na Chr. er sprake is van bossen langs de Hisla wordt er vermoedt dat het woord IJssel ontstaan is via Īsalō, Isala, Isla, IJssel. Īsalō betekende in het Proto-Indo-Europees (PIE) “snel verplaatsen”.

Een rivier is een natuurlijke waterloop en ligt in een stroomgebied. Een stroomgebied is het totale omringende gebied waarbinnen deze rivier afwatert. Als die rivier dat niet alleen aankan, moeten IJSSELS (zijrivieren van deze rivieren) gaan fungeren als een soort afvoersysteem van het overtollige water in een bepaald stroomgebied gebied. Bij hoogwater zetten zij zand af op de oevers en kunnen daardoor stranden (strandjes) vormen.
Voorbeeld van een IJsssel (de Gelderse IJssel).
Voor de scheepvaart geldt dat de Rijn bij het Spijkse Veer ons land binnenkomt. Daarna splitst de Rijn zich in Waal en Pannerdensch Kanaal. De verhouding waarin het Rijnwater zich over deze takken verdeelt wordt afvoerverdeling genoemd. Ongeveer ter hoogte van Arnhem gaat de IJssel als afvoerrivier (dus als ijssel) fungeren om na veel gekronkel via het Ketelmeer uit te monden in het IJsselmeer.
De Issel bv fungeert als afvoer van de Duitse Isselquelle en mondt als Oude IJssel uit in de IJssel.
Nederland kent nog de Enge IJssel, Gelderse IJssel (IJssel), Hollandse IJssel, Kromme IJssel en de Oude IJssel. Allemaal waterstromen die fungeren als afvoersystemen van rivieren in stroomgebieden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel! Duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (1)

De toponymie van IJssel is afgeleid van de 'Isla' , Romeins voor stroom.

De naam Isla voor een rivier komt wel vaker voor. Denk ook aan de Hollandse IJssel, aan de Leie, de Lys en de Lijzel bij St.Omaars. De vermelding dat St.Ludger aan de Isla predikte betekent nog niet dat St.Ludger aan de Nederlandse IJssel is geweest. Bij St.Luger wordt een andere Isla bedoeld en wel de rivier in Vlaanderen die tegenwoordig Lys (=Le Ys) heet. Ook de plaatsen Rijssel (teR ijssel) zoals Lille in het Vlaams heet is daarvan afgeleid. Het Engelse Island (eiland) heeft een gelijke toponymische oorsprong. Het Eiland van de Bataven moet dan ook niet als een eiland in de moderne betekenis van het woord gezien worden, maar als een Isla-land: een land omgeven door de rivier de Isla in Frans-Vlaanderen, wat daar de Lys/Leie is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor eiland is verder nog de verklaring dat ei/ij een oud woord voor water is, denk maar aan "het ij" bij Amsterdam en IJmuiden. Dan heb je dus land in het ei/ij bij eiland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, maar dit antwoord verklaart echt niet wat een ijssel is en waarom Nederland meerdere ijssels heeft.