Kan je vanuit Noord-Holland naar Duitsland fietsen binnen 15 uur?

Ik zou weleens naar Duitsland willen fietsen, maar ik weet niet hoeveel tijd ik daarvoor heb. Of moet ik dan ergens overnachten?

Wat denken jullie?

Weet jij het antwoord?

/2500

De kleinste afstand tussen Noord Holland (in dit geval Den Oever, bij de afsluitdijk) en Duitsland (in dit geval Leer, net over de grens bij Finsterwolde) bedraagt al ruim 200 kilometer. Met 15 km per uur doe je daar al ruim 13 uur over. De afstand die je werkelijk wilt afleggen zal nog wel groter zijn, dus plan maar een overnachting in.

Bronnen:
http://nl.afstand.org/den%20oever/leer

Het ligt er natuurlijk een beetje aan WAAR in Duitsland, maar je moet al snel rekening houden met een afstand van pakweg 200 kilometer. In een flink tempo rij je dat op een dag, maar je bent natuurlijk nooit non-stop de hele tijd aan het fietsen. Je moet ook af en toe even een stukje eten, wat uitrusten, de benen strekken, de billen rust geven, affijn, vijftien uur of meer ben je zo onderweg. Het is dus wellicht een sportieve uitdaging om het in 1 keer te willen doen, maar vermoedelijk is het verreweg het verstandigst om op je route in elk geval een overnachting in te plannen. Als ik midden-Noord-Holland pak, zeg Alkmaar, dan is de kortste route via Amersfoort / Arnhem en dan zo net even voorbij Zevenaar de grens over ; dat is een goede 160 kilometer en dus goed te doen. Maar het is natuurlijk wel leuk om tevoren een geschikte bestemming uit te zoeken. Zoek gewoon de kaart erbij, stippel een leuke route uit (in Nederland kun je ECHT zo ongeveer overal fietsen) , prik een mooi punt in het midden om een avond en een nacht door te brengen, en vertrek vanuit daar de volgende morgen voor de rest van de reis, waar je dan ook nog prettig voor middernacht kunt aankomen. Natuurlijk kun je het er ook gewoon op wagen , en als je het zat bent een hotelletje / B&B in de buurt zoeken want in Nederland zit je vrijwel nooit in the middle of nowhere. Maar als het er op aan komt, zul je altijd zien dat je niets kunt vinden, of alleen nog iets heel duurs. Beter toch maar tevoren regelen dus. Toegevoegd na 3 minuten: Ik heb geprobeerd in de bron de kortste route uit te puzzelen, die duurt inderdaad 10 uur pure fietstijd. Als je goed getraind bent....

Bronnen:
https://www.google.de/maps/dir/Alkmaar,+Ne...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100