Van af wanneer is het nodig om een visa te hebben voor het verblijven in een bepaald land?

mag je een week blijven is een land zonder visa een maand, jaar, 5 jaar? of is dit ook nog verschillend per land?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
ronron1212
9 jaar geleden
Een visa is altijd al afhankelijk geweest van het land waar je nar toe gaat daarin is niets verandert.
tinus1969
9 jaar geleden
Elk land stelt hier zijn eigen regels voor. Alleen binnen de EU is dit geharmoniseerd.
Alles is mogelijk; sommige landen eisen voor ELK bezoek een visum, veel landen eisen geen visum voor kortdurend toeristisch of zakenbezoek.
Buiten de EU heb je vrijwel altijd een visum nodig als je wil werken of studeren.
ronron1212
9 jaar geleden
Of gewoon op vakantie wilt.
kierkegaard47
9 jaar geleden
... daarnaast kan het ook nog afhankelijk zijn van de nationaliteit die je zelf hebt, omdat het land waarnaar je toe gaat speciale regelingen getroffen kan hebben met het land waarvan je een burger bent. (Hoewel ik er vanuit ga dat je de Nederlandse of Belgische hebt.)

Het beste antwoord

Op deze “visum quick check” kun je zien voor welke landen men een visum nodig heeft.
http://visum.nl/visa-quick-check
Heeft men geen visum nodig dan moet soms het paspoort nog ten minste zes maanden geldig zijn na aankomstdatum en moet het minimaal één onbeschreven visumpagina bevatten.
Voor Zwitserland is geen visum vereist voor Nederlanders en is het verblijf korter dan drie maanden dan is een geldig paspoort voldoende.
Landen waar wel een visum vereist is, hebben allemaal hun eigen voorwaarden en soorten visa. Soms is een toeristenvisum hooguit 60 dagen geldig, voor een ander land kan het 90 dagen zijn.
Er bestaan toeristen-, zaken- en werkvisa (worden maar door enkele landen uitgegeven) en bezoekersvisa (voor bezoek aan familie of vrienden). Ook is er nog een transitvisum die maar enkele dagen geldig is (om vanaf een vliegveld door te gaan naar een grenspost).
Het benodigde visum wordt afgegeven door de ambassade, het consulaat of door een honorair consul van land waar je naar toe wilt. Consulaten kunnen zelfstandig werken, in de meeste gevallen is het consulaat verbonden aan de ambassade van dat land. Wil je weten hoe de regels voor een bepaald land zijn, waar een visum vereist is, dan kun je dit navragen bii de ambassade of het consulaat van het land.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ambassades_in_Nederland
Let op: van een of meer onderdelen van deze verouderde Wikipedia site wordt getwijfeld aan de juistheid. Er zijn ambassades en consulaten die komen en gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor Amerika heb je een geldig visum nodig, dat visum moet nog geldig zijn op het moment van binnenkomst. Een visum voor US vervalt op expiration date (na 2 jaar) of als je een nieuw paspoort aanvraagt.
Aanvragen visa kan bij ESTA, zie link.

Voor Europa heb je als Nederlander geen visum nodig.

Andere landen, andere regels.