Heb ik toestemming van beide ouders nodig om naar het buitenland te vliegen?

Zoals de vraag hierboven al luidt, heb ik toestemming van beide ouders om naar het buitenland te mogen vliegen?

Ik ben 16 jaar oud, en heb sinds een tijdje een vriendin in Denemarken. In de zomervakantie wil ik hier eventueel naar toe vliegen, onder begeleiding van vliegmaatschappij (wegbrengen naar de opgegeven persoon etc). Mijn moeder vindt dit een goed idee, integendeel tot mijn vader.

Wanneer ik naar Denemarken wil vliegen (dus als vakantie), heb ik dan toestemming nodig van beide ouders?

Graag wanneer er nog andere zaken zijn die kunnen 'hinderen', graag even melden.

Mvg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals sommige mensen kunnen zeggen: je had kunnen rondkijken op het internet.
Ik heb dat zeker al gedaan, maar de meeste antwoorden waren voor het meenemen van een kind naar het buitenland, en daar verblijven. Dit is alleen voor een tijdelijke vakantie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K
tinus1969
9 jaar geleden
Heeft je vader ouderlijk gezag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij Transavia in ieder geval niet, maar dat wil niet zeggen dat dat bij iedere luchtvaartmaatschappij het geval is.
http://service.transavia.com/app/answers/detail/a_id/176/~/vanaf-welke-leeftijd-mogen-kinderen-zonder-begeleiding-reizen%3F
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens hoef je bij de meeste vliegmaatschappijen als 16-jarige niet als UM te vliegen; je mag gewoon alleen/onbegeleid. Dat scheelt in kosten en gedoe.

Antwoorden (1)

Voor deze vakantie heeft uw - nu nog minderjarige - dochter de toestemming van beide ouders nodig.

Citaat: (http://www.kinderontvoering.org/veelgestelde-vragen/mag-ik-zonder-toestemming-van-de-achterblijvende-ouder-naar-het-buitenland-op-vakantie-gaan)

Vakantie valt binnen de uitoefening van het gezag/omgangsrecht. Wel geldt een informatieplicht over de verblijfsgegevens en de tijdsduur.
Wanneer de achterblijvende ouder niet akkoord is met de vakantie of wanneer nog geen afspraken over de omgang zijn gemaakt, kunnen beide ouders op grond van art. 1:253a BW naar de rechter stappen en voorleggen dat er een geschil is over de uitoefening van het gezag/omgang.

Einde citaat