Het conflict kan worden opgedeeld in verschillende perioden:

-De Somalische Revolutie van 1986 tot 1992, die weer valt op te delen in de gebeurtenissen die de oorzaak en aanleiding vormden voor de val van Siad Barre door toedoen van het Verenigd Somalisch Congres (23 mei 1986 tot 26 januari 1991) en gebeurtenissen en revolutionaire bewegingen na de val van zijn bewind (26 januari 1991 tot april 1992);
-Interventie van de Verenigde Naties van 1992 tot 1995, bestaande uit UNOSOM I, UNITAF, UNOSOM II en Operatie Restore Hope;
-De daaraan parallel lopende semi-afscheidingsverklaringen van 1991 tot 2006 die leidden tot het uiteenvallen van Somalië (Consolidatie van staten binnen Somalië):
Somaliland (onafhankelijk verklaard);
Puntland ("tijdelijk" onafhankelijk verklaard; momenteel autonome status)
Jubaland (nu Zuidwest-Somalië; autonoom; status onduidelijk) onder leiding van het Rahanweyn Resistance Army (van de clan Rahanweyn);
Somalische overgangsregering (vanaf 2004) in het zuidwesten;
Unie van Islamitische Rechtbanken (ICU) (vanaf juni 2006);
Galmudug in zuid-Galcayo en Abudwaq in Midden-Somalië (augustus 2006);
-De creatie van de ARPCT (vanaf 2006) en de daaropvolgende Somalische Oorlog (vanaf 21 december 2006).

Toegevoegd na 35 seconden:
In de bijgevoegde bron is nog meer informatie te vinden of het conflict.

Toegevoegd na 28 minuten:
Naar aanleiding van een reactie van iHave, in de 2e bron een extra bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is ook interessant leesvoer
http://www.cja.org/article.php?list=type&type=287
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie iHave, ik zet het erbij in het antwoord (uiteraard met jouw naam erbij).