Vanuit de Nederlandse overheid is er een uitgebreide pagina met een reisadvies. Aangeraden wordt de grensgebieden en de Gaza te vermijden, zie voor meer informatie de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor heel Israël geldt een verhoogd risico.
O.a. ivm. evt. aanslagen.

Bovendien kan je bij de 'checkpoints' (langs de weg) worden meegenomen voor 'verder onderzoek' als je bijv. gaat twijfelen bij de antwoorden die je geeft (of andere 'verdachte' handelingen verricht, zoals rood worden). Je kan ook zonder aanklacht worden vastgezet ('administratieve detentie' heet dit dan). Maar wat ik nu vertel zal jou niet of nauwelijks overkomen als je een 'westers' uiterlijk hebt. Dus hoef je je geen zorgen over te maken.

Om specifiek jouw vraag te beantwoorden; je kan het beste de Golan-bergen vermijden, daar heb je bepaalde mensen die elkaar 'niet zo lief vinden' om het zo te noemen :-)

Afgezien vd plekken die je bezoekt kan je er zelf ook deels voor zorg dragen dat jou niks overkomt, door bijv. geen politie-agenten of legerpersoneel in Israël of bij de grens te fotograferen of filmen. Daar zijn ze lang niet zo 'lief' als hier.