Kan je een reis maken in september als je pas een maand later 18 wordt?

Ik zou dit jaar graag in september een reis maken met een vriendin naar malta of zo. Het probleem is dat ik pas in oktober 18 word en zij pas in december. Is het dan mogelijk om een reis te maken als je net geen 18 bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je geen school dan?

Antwoorden (2)

NEE, jammer genoeg niet het kan de politie, douane geen bal schelen of je een paar maanden te jong bent want officieel ben je dan nog minderjarig ( het schijnt zelfs zo te wezen dat als je op bijvoorbeeld 25 september om 12:00 uur jarig ben en je wilt om 11:59 aan boord gaat dat ze je als nog doen verwijderen omdat je dan nog minder jarig ben ( heel erg maar jammer genoeg de harde en koude waarheid))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt gewoon op jezelf wonen als je 17 bent maar je mag niet op reis? Hoe doen al die mensen dat die na hun examen naar Spanje gaan?
Mag een minderjarige een reis boeken en wat zegt de wet hierover?
Ja, een minderjarige mag een reis boeken. Het reisbureau zal dan meestal om een schriftelijke toestemming van de ouders vragen. Men is minderjarig tot 18 jaar.

De wet zegt over het verrichten van rechtshandelingen door minderjarigen, zoals het aangaan van een reisovereenkomst, het volgende:
“Een minderjarige (d.w.z. iemand jonger dan 18 jaar) is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.'

Met deze bepaling wordt tegemoet gekomen aan de maatschappelijke realiteit, waarin minderjarigen zelfstandig rechtshandelingen verrichten. De vraag voor de reisbranche is in dit geval of het boeken van een reis een rechtshandeling betreft die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is; met andere woorden, of minderjarigen deze handeling normaal gesproken zelfstandig verrichten.

De wettelijke vertegenwoordiger (ouders of voogd) kan de nietigheid van een door een minderjarige gesloten (reis) overeenkomst inroepen. Als de reisonderneming hier niet mee instemt, kan de kwestie aan de rechter worden voorgelegd. Als de rechter van oordeel is dat het in het maatschappelijk verkeer niet gebruikelijk is dat een minderjarige een dergelijke reis boekt, wordt de overeenkomst ontbonden en bestaat recht op kwijtschelding of restititie van de reissom.

Het kan dus wel, maar neem voor de zekerheid 1 van de ouders mee, zodat deze kan tekenen voor toestemming, laat ook bij internetboekingen een van de ouders boeken.
Veel plezier!

Toegevoegd na 23 uur:
Behalve het boeken, mag je ook reizen. Dus ja het kan en mag, fijne vakantie samen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
de vraag ging ove het reizen, niet over het boeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je hem mag boeken, mag je ook de reis maken, alle drie mijn kinderen zijn op 16 en 17 jarige leeftijd naar Turkije of Spanje op vakantie geweest.