mag ik naast mijn handbagage een apneu apparaat meenemen in een vliegtuigcabine?

een apneuapparaat weegt ongeveer 3 kg. Mag ik dit naast mijn trolley meenemen. Ik heb dan wel 2 stuks handbagage

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
12.8K

Antwoorden (2)

Nee, volgens de regels mag dit niet, maar voor medische artikelen wordt vast wel een uitzondering gemaakt, neem contact op met de luchtvaartmaatschappij en leg hen je vraag voor, vertel erbij waarvoor dit dient en dat je het om medische redenen bij je hebt. Krijg je geen toestemming, wat ik me haast niet voor kan stellen, dan zal je ruimte in je trolley moeten maken en iets daaruit in je koffer moeten doen.
Fijne reis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk reeds 8,5 jaar op een reisbureau en heb nog nooit gehad dat dit geweigerd werd door de lvaartmaatschappij. Wel van te voren eventjes aanmelden via je reisbureau waar je geboekt hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de regels mag je maar 1 stuk handbagage meenemen, van meestal een bepaalde afmeting en bepaald gewicht. Ook ik neem hulpmiddelen, soms apart van mijn handbagage mee en daar ook nog nooit problemen mee gehad. Maar inderdaad wel even melden bij de luchtvaartmaatschappij. Bij het reisbureau is dat wel eens mis gegaan en is dat niet doorgegeven, waardoor er wat problemen ontstonden, die gelukkig wel opgelost werden op het vliegveld, daarom kun je dit beter zelf melden bij de luchtvaartmaatschappij.
Ik ben meermaals op vliegvakantie geweest met een vriendin die een CPAP-apparaat nodig heeft (CPAP = Continuous Positive Air Pressure = apneu-apparaat). In de gebruiksaanwijzing van het apparaat staat vermeld dat je het in je handbagage *moet* meenemen.

Alle luchtvaartmaatschappijen waarmee zij ooit heeft gevlogen (met of zonder mij als reisgenoot) accepteerden het vervoer van dit apparaat als handbagage, zonder extra kosten.

Ze moet het wel altijd vooraf aankondigen en toestemming krijgen. Voor de zekerheid heeft ze tijdens de reis een doktersverklaring bij zich waarin staat dat ze dat apparaat echt nodig heeft, en de gebruiksaanwijzing waarin staat dat het apparaat als handbagage meemoet. Maar dat is nooit nodig geweest, de toestemming vooraf bleek (voor zover ik weet) altijd voldoende te zijn.

Bij de scanners (röntgenapparaten) waar je je handbagage doorheen moet laten gaan ziet het personeel meestal direct dat het om een CPAP gaat, en hoeft ze haar CPAP-tas niet open te maken. Een enkele keer wordt dat wel gevraagd - geen idee of er dan toevallig nieuw personeel staat dat nog nooit een CPAP is tegengekomen, of dat men toch een extra controle wil doen omdat ze zeker willen weten dat er niets extra’s (verbodens) in die CPAP-tas zit.

Maar goed, samenvattend: vooraf contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij, en het komt altijd goed (KLM, Air France, Lufthansa, Alitalia, Air Berlin, Ryanair, Martinair, Baltic Airlines, Iberia, Turkish Airlines, Singapore Airlines, enzovoort - allemaal geen enkel probleem).

Toegevoegd na 1 dag:

Voor de duidelijkheid:
Bij het toestemming vragen moet je aangeven dat het om een medisch apparaat gaat dat in de handbagage moet worden vervoerd.

Cryofiel