Kan je van Engeland naar Nederland zonder paspoort?

Ik heb een vriend in Engeland, die ik heb leren kennen via internet. Nu, na een jaar gepraat te hebben lijkt het ons leuk elkaar eens te ontmoeten. Ons enige probleem is geld. Hij zou eventueel naar Nederland kunnen komen, hij heeft alleen geen paspoort. Is dit nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij geen geld heeft voor paspoort heeft hij dat dan wel voor de reis? Vreemd hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft genoeg geld voor se reis, niet voor de reis èn ook nog een paspoort :)

Het beste antwoord

In veel Europese landen geldt het Verdrag van Schengen. Dit houdt in dat er geen grenscontroles plaatsvinden tussen landen onderling om vrij verkeer mogelijk te maken. Voor Engeland is dit echter lastiger, want het land grenst niet rechtstreeks aan de rest van Europa en is gescheiden door zee. Zouden ze de grenzen vrij openstellen dan zou dit stuk nog kwetsbaarder zijn voor criminele doeleinden vanuit buiten Europa (drugssmokkel, terrorisme, etc). Dus reizen van en naar Engeland heb je dus altijd een ID nodig. Tussen Engeland en Ierland is reizen overigens wel weer vrij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een paspoort is overigens niet verplicht, maar dan wel een ID kaart
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Iedereen trouwens. We weten nu wel zeker waar we aan toe zijn, en we sparen nog even door :)

Andere antwoorden (4)

Hij heeft een paspoort nodig anders komt hij de grens niet over.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, dat is duidelijk :) Dan ben ik bang dat het nog even moet wachten.
Die heeft hij wel nodig. Dit is omdat Groot-Britannië niet deel uitmaakt van het Schengen-agreement.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met het vliegtuig is dat niet mogelijk omdat hij zijn paspoort bij incheck moet tonen en bovendien bij binnenkomst op Schiphol gecontroleerd zou kunnen worden.
Met de boot wordt minder streng gecontroleerd, maar dan zou hij een probleem kunnen krijgen als hij terug Engeland in wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou laten we dat dan maar niet doen, haha. Hij heeft geen visum hier dan ofzo dus dan moet hij strals NL uit en mag hij GB niet in xD Lastig dit allemaal hoor.
ronron1212
10 jaar geleden
Met de boot en de trein wordt net zo gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo lastig dit allemaal? In Nederland ben je verplicht een id bewijs of paspoort te hebben, in Engeland niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben van 't jaar een paar keer naar Engeland geweest met boot en tunnel met de vrachtwagen. Werd niet altijd gecontroleerd op paspoort...
ronron1212
10 jaar geleden
Tunnel is trein en dat is controle boot ook. Je moet een reisdocument laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet met de vrachtwagen. Vooraf aangemeld op kenteken de trein op....
ronron1212
10 jaar geleden
De douane controleert met name vrachtauto's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ronron1212, dan heb ik nieuws voor je, ik werd met mijn vrachtwagen de laatste keer voor de tunnel niet uitgebreid gecontroleerd - hoewel vorig jaar bij de boot van Calais ze wel uitgebreid m'n wagen op hartslag geconroleerd hebben. Ze pikken er steekproef gewijs wagens uit bij de reis naar Engeland. Engeland uit is er weinig controle!
ronron1212
10 jaar geleden
Koos ik reis meerdere keren per jaar naar engeland per trein boot of vliegtuig nog geen een keer niet mijn paspoort moeten laten zien paspoortcontrole is standaard.
Een reisdocument of een Id kaart is sowieso verplicht
Uw vriend heeft of een ID-kaart nodig of een paspoort.
Een Id kaart is eigenlijk voldoende

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/waar-is-de-nederlandse-identiteitskaart-een-geldig-reisdocument.html