Mag een reisorganisatie je vragen een scan van je paspoort naar hen op te sturen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Identiteitsfraude is een veel voorkomend probleem. Een probleem wat grote gevolgen kan hebben voor diegene die te gemakkelijk omgaat met zijn eigen gegevens. In dit geval een paspoort, ID-kaart, rijbewijs. Wat is identiteitsfraude?
Bij identiteitsfraude maakt iemand illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Ook wanneer u er zelf mee instemt dat iemand anders zich voor u uitgeeft, is het identiteitsfraude. Misbruik persoonsgegevens
Met uw persoonsgegevens kunnen fraudeurs producten en diensten krijgen op uw naam. Zo kunnen zij met uw gegevens een bankrekening openen, een bestelling doen via internet of een creditcard aanvragen. Strafbaar feit
Als een ander zich voor u uitgeeft, is dat volgens de wet niet strafbaar. Wel is het strafbaar als iemand uw persoonsgegevens misbruikt om bijvoorbeeld producten te kopen of een uitkering aan te vragen. De fraudeur maakt zich dan namelijk schuldig aan oplichting of diefstal. Op grond van dat misdrijf kan de fraudeur vervolgd worden. Wanneer u er zelf mee instemt dat iemand anders zich voor u uitgeeft om strafbare feiten te plegen, kunt u medeverdachte zijn en mogelijk vervolgd worden. Wij raden iedereen met klem aan om geen kopie te sturen! Ga je dan toch nog een kopie sturen, kijk dan even naar onderstaand voorbeeld. Voorkom ID-fraude! Kopie ID inleveren?
1.Schrijf erop voor wie, 2+3. Streep BSN-nr door en zet een kruis door je pasfoto. Bronnen:
- http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

Antwoorden (1)

Nee, dit is in deze situatie niet toegestaan.

Waarom niet?
Het Wbp(Wet Bescherming Persoonsgegevens) kent een aantal categorieën persoonsgegevens waarbij in beginsel geen kopie of scan mag worden verwerkt.
De uitzonderingen zijn beschreven op
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_kopie-identiteitsbewijs.pdf
Uw situatie valt niet onder de uitzonderingen.
Het zijn gevoelige persoonsgegevens die risico’s met zich meebrengen, zoals discriminatie of uitsluiting van de betreffende persoon voor een bepaald product of dienst.
In geval van een kopie paspoort betreft het het begrip ‘ras’. Dit begrip wordt ruim opgevat. Een paspoort bevat een pasfoto en op basis daarvan kan iemands etnische afkomst worden afgeleid. Daarom mag een pasfoto niet zomaar worden gekopieerd.

Het CBP ziet toe op de naleving van de Wbp en kan bij overtredingen van de wet handhavende maatregelen treffen.
Dat kan onder meer inhouden dat het CBP een bedrijf een last onder dwangsom op
legt om naleving van de wet af te dwingen.
Het CBP geeft in zijn handhavingsbeleid prioriteit aan onderzoeken naar ernstige en structurele overtredingen van de Wbp, die veel mensen treffen en waarbij het CBP door de inzet van handhavende maatregelen een effectief verschil kan maken. Daarnaast stelt het CBP jaarlijks aandachtsgebieden vast waarop verscherpt toezicht plaatsvindt. Daarbij zal ook aandacht zijn voor signalen van burgers over
het onrechtmatig verzamelen en gebruiken van ‘kopietjes paspoort’
Het is derhalve zinvol het CBP van het verzoek tot toezending van de kopie in kennis te stellen.
Dit kan via het formulier op https://www.collegebeschermingpersoonsgegevens.nl/signaal/signaal_nieuw.htm

Besluit u toch een kopie af te geven, bijvoorbeeld bij het inchecken in het hotel, maak dan de risico’s van misbruik zo klein mogelijk:

1. Maak uw BSN onleesbaar. Zo komt uw BSN niet terecht bij bedrijven of organisaties die uw BSN niet mogen verwerken. Uw BSN staat op twee plaatsen in uw identiteitsdocument. Ten eerste onder ‘persoonsnummer’ en ten tweede in de regels met letters en cijfers onder aan uw identiteitsdocument.
2. Scherm de Foto af
3. U kunt op de kopie schrijven voor welke instantie de kopie is bedoeld en daarbij de datum vermelden waarop u de kopie afgeeft. Op die manier beschermt u zichzelf tegen identiteitsfraude.