Ja. "Het verplicht om fooi te betalen voor het personeel dat tijdens uw cruise voor u klaarstaat. De fooi is nooit inbegrepen; u kunt echter bij een aantal rederijen het fooiengeld reeds in Nederland betalen en ontvangt u aan boord speciale cheques en enveloppen. Deze enveloppen kunt u dan aan het eind van uw cruise persoonlijk overhandigen aan uw vaste obers in het à la carte restaurant en cabin steward. Bij andere rederijen zal er automatisch een bijschrijving op uw rekening plaatsvinden. Per persoon per dag betaalt u afhankelijk van de rederij Euro 6 tot Euro 12,-.Let op: op drankjes wordt vaak een service-toeslag van 7 tot 18% bijgeschreven en deze toeslag staat los van de fooi. De bemanning aan boord van cruiseschepen zijn afhankelijk van de fooien; hun salaris is afgestemd op de ontvangst van fooi."

Tweede bron gaat over verschillende cruises, waar het wel of niet inbegrepen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hangt van het schip of de maatschappij af. Ik heb net een cruise gemaakt waar alle fooien inclusief waren. Maar ik heb de hutsteward al direct een paar tientjes gegeven en halverweg en aan het eind van de reis nog eens wat royaler beloond, en dat was welverdiend!. Daarnaast hebben we de vaste bedienden aan tafel idem dito aan het einde beloond met een royale tip. Dat is normaal. Denk aan twee tientjes voor een week per bediende of wat meer. Losse euro's etc, daar kan je echt niet mee aankomen. Ik denk ook altijd: als je een dure cruise kunt betalen, kan die 200 euro in totaal er ook nog wel af.
Vergeet niet dat met name buitenlandse medewerkers ( wij hadden Philippijnen die slechts 8 euro per hut verdienen per reis plus kost en inwoning en daar werken ze elke dag 11uur keihard voor). Dus die extra bedragen hebben ze broodnodig, om hun gezin thuis te onderhouden alleen al en dan zijn ze elf maanden per jaar van huis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een fooi is niets anders dan het oude bedieningsgeld in de horeca. Is de fooi niet inclusief, dan dien je die wel te betalen. Want het is domweg het loon van de medewerkers; Op zee geldt niet een of andere Nederlandse goed geregelde CAO of zo, de mensen worden vreselijk slecht betaald als ze dat al worden..