Mag ik als 17 jarige alleen naar Spanje vliegen ?

Ik wil deze zomer graag alleen naar Spanje vliegen maar ik ben 17 jaar kan dit nu wel en kan dit bij een Nederlandse maatschappij ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
16K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat alleen de maatschappij een probleem kan maken over dat reizen. Ook de overheden hebben iets te zeggen.
Als Belg ken ik de Nl wetgeving niet, maar volgens mij heb je een bewijs nodig van minstens één of beide ouders.
In Belgie dienen we een formulier af te halen in het gemeentehuis (het wordt gewettigd door een handtekening van een ambtenaar en stadszegel). Ik geef u de raad om eens na te kijken op de webstek van uw gemeente of stad. Alvast een goede reis.

Antwoorden (3)

Dat is afhankelijk van de maatschappij.

In de meeste gevallen:

Kinderen van 5 tot en met 11 jaar betalen het volwassen tarief. Verder worden er geen kosten in rekening gebracht voor de begeleiding.

Kinderen van 12 tot en met 17 jaar, mogen bij zonder begeleiding reizen. Willen ouders toch dat hun kinderen onder toezicht staan, dan wordt 60 euro per enkele reis in rekening gebracht.

Voor de bestemmingen Canada, Mexico en de Dominicaanse Republiek gelden andere bepalingen voor kinderen die alleen reizen in de leeftijdscategorie tot 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat alleen de maatschappij een probleem kan maken over dat reizen. Ook de overheden hebben iets te zeggen.
Als Belg ken ik de Nl wetgeving niet, maar volgens mij heb je een bewijs nodig van minstens één of beide ouders.
In Belgie dienen we een formulier af te halen in het gemeentehuis (het wordt gewettigd door een handtekening van een ambtenaar en stadszegel). Ik geef u de raad om eens na te kijken op de webstek van uw gemeente of stad.

Alvast een goede reis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toch even op zoek gegaan ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MetRyanair zeker ,
( Ryanair vervoert geen minderjarigen zonder begeleiding (onder de 16 ). Kinderen jonger dan 16 moeten altijd worden begeleid door een passagier die ouder is dan 16 jaar. Er zijn GEEN begeleiders of speciale voorzieningen beschikbaar.

Dit schrijft Transavia,

Kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar:
Deze kinderen mogen alleen reizen en krijgen geen begeleiding van ons personeel. Maar als u dat wilt, kunt u de service zoals hierboven beschreven ook aanvragen voor uw kind in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar. U betaalt voor deze service € 50,- per kind per enkele reis.

Dus met 17 jaar mag je binnen Europa zeker alleen reizen als je een Nederlands ID of paspoort hebt.