wie weet of en zoja waar je moet zijn voor kindergeld in spanje

wij zijn van belgie en wonen sinds kort in spanje maar de ene zegt dat ik recht heb op kindergeld en dat hier kan aanvragen de andere zegt van niet maar niemand kan je me juist zeggen waar ik moet zijn of waar ik info vind heb zoontje van 2jaar en dochter van 5.5jaar wie kan me daar meer info over geven of heeft hier ervaring van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
8.9K

Antwoorden (3)

In Spanje krijgt niemand kinderbijslag i.t.t. Nederland. Wel bestaat de mogelijkheid om als werkende moeder voor ieder kind jonger dan 3 jaar, een bedrag per maand te krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je contact opnemen met Agencia Tributaria.

Dus je moet in ieder geval een baan hebben in Spanje. En als je in aanmerking komt voor een bijslag, kan dat alleen voor je zoontje van 2.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow ik lees hier nog een extra toevoeging: "Als je in Spanje woont, kun je toch in aanmerking komen voor kinderbijslag. Je moet hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een van die voorwaarden is dat je verzekerd bent voor de kinderbijslag."

De precieze voorwaarden kun je vinden op de site van de SVB.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KINDERBIJSLAG
Je gaat in het buitenland werken (E.E.R) en je gezin vergezelt je
Het land waar je je beroepsactiviteit uitoefent en waar ook je gezin verblijft, is bevoegd om je kinderbijslag toe te kennen. Het recht op kinderbijslag eindigt in het land van herkomst:
- op het einde van de maand waarin je buitenlandse tewerkstelling start, als je onmiddellijk begint te werken in het buitenland.
- op het einde van het kwartaal dat volgt op de laatste referentiemaand (februari, mei, augustus of november) waarin je loontrekkende was in België, als je niet werkt in het buitenland.
Een voorbeeld
Pierre verhuist met zijn gezin naar Frankrijk, waar hij begint te werken op 20 oktober. Hij heeft zijn loontrekkende activiteit in België stopgezet op 15 oktober. België zal de kinderbijslag blijven betalen tot 31 oktober en Frankrijk zal de betalingen overnemen vanaf 1 november.
Als Pierre geen tewerkstelling heeft in Frankrijk, dan zal hij recht hebben op de Belgische kinderbijslag tot 31 december (einde van het kwartaal dat volgt op de laatste referentiemaand waarin hij heeft gewerkt in België = augustus).
Waarschuw meteen het kinderbijslagfonds dat je kinderbijslag toekende in België over het begin van je professionele activiteit in het buitenland, net als over het vertrek van je gezin. Dit is noodzakelijk om je kinderbijslagdossier op tijd te kunnen afsluiten en om de gepaste formulieren aan de buitenlandse instelling over te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag ook de kinderbijslag aan in het land waar je je beroepsactiviteit uitoefent.
Instituto Nacional de la Seguridad Social
Padre Damian 4
ES-28036 MADRID
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe de regels voor Spanje zijn weet ik niet precies, maar voor Duitsland bijvoorbeeld hangt het sterk af van waar je je inkomen vandaan haalt.
Meestal hangt het ontvangen van kinderbijslag samen met het land waar je belastingen en sociale premies betaald. Heb je een Nederlands inkomen, dan ontvang je Nederlandse kinderbijslag. Een eventuele toelage daarop tot het niveau van het woonland krijg je alleen als de partner niet werkt of in het woonland werkt.

Alle informatie daarover kun je krijgen via de Sociale Verzekeringsbank . Het beste kun je ze even bellen, want de informatie op de site is vaak erg summier. Zij weten je echter feilloos naar de juiste (buitenlandse) instantie te verwijzen.