Kun je voor 1 of 2 maanden op curacao werken?

Moet je dan een werkvergunning aanvragen? Zijn er werkgevers die mensen zoeken voor zo'n korte periode? Krijg je problemen het land in te komen, ondanks dat je een werkvergunning hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit hangt van jouw nationaliteit af. Meer info vind je op: http://www.vertegenwoordigingcuracao.nl/digitaal-loket/wonen-werken/nederlanders Het komt er op neer dat je met nederlands paspoort wel een werkvergunning nodig hebt, maar je mag wel zonder vergunning al op Curacao aanwezig zijn en naar werk zoeken. Zodra je werk hebt gevonden, kun je de documenten op het eiland zelf in orde maken. Voor huurwoningen kun je een particuliere huurwoning huren via o.a. http://www.casacama.com

Het beste antwoord

Je mag geen werk uitvoeren als 'toerist'. Of je moet een “Verklaring van Rechtswege” aanvragen. (Zie tekst hieronder). Dan mag het wel.
In de praktijk zul je echter heeeeel moeilijk een baan vinden voor 1 of 2 maanden! De 'makkelijke' baantjes die er zijn worden ingevuld door stage-lopers en studenten die meestal een stuk langer op het eiland zullen zijn. De werkgevers zien het niet zitten om iemand 'in te werken' die er maar voor 1 of 2 maanden is.
Dus; Het zal je waarschijnlijk niet gaan lukken!

Suc6
Aad van Wijk - Curadeal.nl

---
Tekst: Te vinden op www.curacaovoorjou.nl / menukeuze wonen/papierwinkel

Als "toerist" werk zoeken

Als Nederlander mag u als toerist naar Curacao komen om werk te zoeken en zich te oriënteren op het eiland. U mag zich echter niet op de werkvloer bevinden of stage lopen. Een Nederlander mag 6 maanden als toerist verblijven op het eiland. Indien u gaat werken, stage lopen of langer wil verblijven, dan dient u een aanvraag voor een “Verklaring van Rechtswege” in te dienen voordat u gaat werken!
Na het indienen van de aanvraag, mag de Nederlander wel op de werkvloer aanwezig zijn (in bezit van aanvraagbewijs), in afwachting van de verlening van zijn “van rechtswege verklaring”.

De Nederlander mag, in tegenstelling tot de vreemdeling, al bij de indiening van zijn aanvraag op het eiland aanwezig zijn als toerist. U kunt dus als toerist naar Curacao komen, en aldaar de aanvraag indienen. U heeft na aankomst dus 6 maanden de tijd om werk te vinden, een "van rechtswege verklaring" in te dienen en de verdere papierwinkel te doorlopen.(Let er daarbij wel op dat sommige dingen vanuit Nederland geregeld moeten worden!)

Als toerist worden er de volgende eisen gesteld:

- een geldig paspoort
- retourticket
- verblijfadres (Bijvoorbeeld een appartement of hotel)
- voldoende geldelijke middelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit hangt van jouw nationaliteit af.

Meer info vind je op: http://www.vertegenwoordigingcuracao.nl/digitaal-loket/wonen-werken/nederlanders

Het komt er op neer dat je met nederlands paspoort wel een werkvergunning nodig hebt, maar je mag wel zonder vergunning al op Curacao aanwezig zijn en naar werk zoeken. Zodra je werk hebt gevonden, kun je de documenten op het eiland zelf in orde maken.

Voor huurwoningen kun je een particuliere huurwoning huren via o.a. http://www.casacama.com