kan je op vakantie in nederland als je een strafblad hebt?

me vriend uit nigeria wil op vakantie komen naar nederland maar heeft een strafblad kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
3K
Amadea
10 jaar geleden
Is het jou bekend dat er veel bedriegers zitten in Nigeria? Heeft hij jou gevraagd geld over te maken voor zijn reis? Dan hoop ik dat je dat niet gedaan hebt, want dat ben je dan kwijt en de man zul je nooit ontmoeten....

Antwoorden (1)

Vreemdelingen uit Nigeria die voor een kort verblijf (maximaal drie maanden) naar Nederland willen reizen hebben een visum nodig. Een visum is één van de voorwaarden die geldt voor het verkrijgen van toegang tot Nederland en de andere Schengenlanden.
De Nederlandse overheid toetst of hij in aanmerking komt voor een visum kort verblijf. De toegangsvoorwaarden zijn terug te vinden in de (Europese) Schengen Uitvoeringsovereenkomst en de hierbij behorende Gemeenschappelijke Visuminstructies, de Schengengrenscode en in de Nederlandse Vreemdelingenwet.

Zo'n visum kort verblijf moet worden aangevraagd bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land van herkomst. De volgende algemene voorwaarden zijn van toepassing:
– Een ruim geldig paspoort (reisdocument). Op het moment van de aanvraag moet het paspoort drie maanden langer geldig zijn dan het einde van de visumperiode.
– De persoon mag geen gevaar opleveren voor de openbare orde, de volksgezondheid, de nationale veiligheid of de internationale betrekkingen van één van de Schengenlanden. Bij het openbare orde criterium speelt onder meer een rol of hij/zij eerder is veroordeeld voor of wordt verdacht van het begaan van een strafbaar feit. Ook het voorkomen van illegale immigratie (vestigingsgevaar, tijdige terugkeer
onvoldoende gewaarborgd) valt onder dit criterium. Bij de beoordeling of er sprake is van een gevaar voor illegale immigratie als onderdeel van het openbare orde criterium spelen meerdere factoren een rol. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken of de persoon al dan niet een sterke sociale en/of economische binding heeft met het land van herkomst of land van bestendig verblijf, maar ook of het opgegeven reisdoel voldoende aannemelijk is gemaakt.
– De persoon mag geen gevaar vormen voor de (goede) internationale betrekkingen en mag niet vermeld staan op de lijst te weigeren personen.
– De persoon moet over voldoende middelen van bestaan beschikken. En zijn/haar
reisdoel voldoende aannemelijk maken.

Het antwoord op de vraag is dus nee. Als hij een strafblad heeft vanwege het hebben begaan van een strafbaar feit, dan kan hij niet zomaar in Nederland op vakantie komen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord +