Hoe kun je het goedkoopst reizen en verblijven naar/in Porto ?

Ik heb contact met een jongen uit Portugal die in de omgeving van Porto woont. Nu zijn er plannen elkaar deze zomer te ontmoeten en ik zal er dan 2 weken verblijven. Ik heb alleen ervaring met reizen in Nederland en ook van campings e.d. heb ik geen kaas gegeten. Hij woont nog bij zijn ouders dus we zijn op zoek naar de goedkoopste mogelijkheid zoals een camping/tent. Ik heb er al veel over gezocht maar dan kom je uit bij verzorgde fancy vakanties terwijl ik dit meer als een bezoek zie ipv vakantie. Zijn er mensen met ervaring of die hierin de weg weten ? En is er op een camping een stroomvoorziening voor bijv. je mobiele telefoon ?

Omdat ik niet met het vliegtuig durf ben ik tevens op zoek naar de goedkoopste manier van reizen op een andere manier zoals bus of trein. Via NS Highspeed zag ik dat ik voor een euro of 65 in de buurt van Spanje kon komen maar vanaf daar kon ik de reis niet verder plannen. Is het überhaupt mogelijk die reis in 1 dag te maken met de trein of is er een nachttrein ? Ikzelf woon in de omgeving van Terneuzen, Zeeuws Vlaanderen.

Wat voor kosten kun je verwachten en met welke extra kosten moet je rekening houden, zoals toeslagen e.d. ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vliegen is goedkoper en sneller
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik maar zoals ik al schreef durf ik niet met het vliegtuig.

Het beste antwoord

Misschien kan je iets met de Engelstalige website van de Spaanse spoorwegen http://www.renfe.com/EN/viajeros/horarios.html . Andere oplossing is http://www.eurolines.com

Overweeg of advies inwinnen bij www.treinreiswinkel.nl niets is voor jou. Zij weten alles van jongeren tarieven en passen in Europa en zijn hun boekingskosten dubbel en dwars waard.

Jammer dat je niet wil vliegen want Ryanair vanaf Charleroi lijkt mij verreweg de snelste en voordeligste optie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voordeligste optie van overnachten is waarschijnlijk niet de camping maar een hostel zie www.budgetplaces.com www.hostelworld.com of www.hostelbookers.com

Toegevoegd na 9 minuten:
en het kan nog goedkoper https://www.couchsurfing.org
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier kunnen we wat mee !
Met de trein word het erg ingewikkeld en met de bus ben je enkele dagen onderweg dus er zit niks anders op dan toch met het vliegtuig te gaan, ondanks mijn vliegangst... Ik heb op de site van Ryanair gekeken naar de heen en terugreis en voor 78,98 zou ik heen en terug kunnen. Er stond wel bij : Tarieven zijn niet inclusief optionele toeslagen/kosten. Zijn er nog extra kosten waar ik rekening mee moet houden wat dat betreft ? Een hostel heb ik ook kunnen vinden, de allergoedkoopste was 8,75 per persoon per nacht. Het is allemaal heel simpel, totaal niet fancy en heeft een gedeelde badkamer maar meer hebben we niet nodig. Mijn vriend heeft toch wat argwaan omdat het zo goedkoop is, is die argwaan terecht ? Couchsurfing heb ik eerder ook over gehoord. Als vrouw alleen zou ik dat nooit doen, er lopen teveel gekken rond. Ook met z'n tweetjes lijkt het me ongemakkelijk maar dat ben ik, voor anderen is het misschien wel een optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er bij Ryanair bij komt zijn de creditcardkosten en eventuele ruimbagage. Reken op €100 incl. Bij de meeste hostels kan je ook beoordelingen lezen. Dan krijg je een aardige indruk van je accommodatie. Tripadvisor is ook een aardige bron voor recensies. Accommodatie in Portugal is goedkoop maar bij 8.75 krijg ook ik argwaan.. Je zou bij couchsurfing ook kunnen kijken voor accommodatie bij een vrouw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site van Ryanair stond het volgende : Bestel Nu Ingecheckte Bagage en Bewaar. Een koffer van 15 kilo, kosten 50 euro. Snap niet helemaal wat ze daar nu mee bedoelen en kon het via Google niet terugvinden. Over dit hostel waren redelijk wat positieve berichten, ben eraan gekomen via http://www.hostelbookers.com
Ik heb gevraagd aan m'n vriend of hij even wil bellen of langsgaan, hij spreekt de taal dus dat is makkelijker. Het is inderdaad wel erg goedkoop, klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Het vreemde is ook dat ik via Google op 30 euro per persoon per nacht uitkwam voor hetzelfde hostel. Lijkt een luchtje aan te zitten dus..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie tabel voor bijkomende kosten. Volgens mij zijn dit voor jou enkel ruimbagage en creditcardtoeslag http://www.ryanair.com/nl/reisvoorwaarden#regulations-tableoffees Kosten voor 15 kg ruimbagage zijn 15 euro per enkele reis mits je dit opgegeven hebt bij je boeking!! Let op bij hostelbookers. Prijzen zijn p.p. Maar het kan wel een acht persoons kamer zijn. Dus even doorklikken. Ik heb zelf meerdere malen bij hostelbookers geboekt en altijd zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alle stappen doorlopen bij Ryanair, nu een dag later zijn de prijzen voor dezelfde datums als gister in 1 keer al een stuk gestegen. De enige plaats waar ik een optie kreeg voor de bagage was : Bestel Nu Ingecheckte Bagage en Bewaar. Een tas van 15 kilo, kosten 50 euro. Ik heb geen andere mogelijkheden gezien mijn bagage aan te geven. Heb inderdaad ook veel goeie verhalen over hostelbookers gelezen en je kon er aangeven of je een prive of gemengde kamer wou, ik koos voor prive. We zouden 8,75 moeten betalen per persoon voor een prive kamer terwijl op andere sites staat dat het tussen de 24 en 30 euro is voor hetzelfde hostel, toch een groot verschil. Het hostel heeft geen eigen website helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hostel is inmiddels gebeld, het bedrag klopte. Over Ryanair heb ik gelezen dat de prijzen dagelijks veranderen dus dat word even goed opletten en dagelijks checken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je tijdens de zomervakantie weg wil? Reken er maar op dat de prijzen dan enkel zullen stijgen. Ik raad aan om zo snel mogelijk te boeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik wil in de zomervakantie gaan. Ik vreesde er ook voor dat ze alleen maar verder op zouden lopen en heb de tickets vandaag geboekt. Het hostel is ook geregeld, maandag gaat m'n vriend de aanbetaling doen en hij mag zelfs een kamer uitkiezen. Op de site van Ryanair waren de prijzen inmiddels al torenhoog maar via cheaptickets kon ik nog wel aan goedkopere komen. Nou ja goedkoop, bij de tweede stap kwam er al 15 euro bij en bij de derde nog eens 20 euro dossierkosten dus al met al ben ik rond de 130 euro kwijt voor de vliegreis en daar moet ik nog de kosten bij rekenen om naar de luchthaven te reizen, nog zo'n 60 euro. Ik kon sowieso niet anders dan via cheaptickets boeken want ik heb geen creditcard en die aanvragen kost ook weer tijd. Ik heb gekozen voor enkel handbagage omdat je op de sites alleen een koffer kon aangeven van 15 kilo voor 50 euro.
Met het hostel erbij komt er nog 150 euro bij dus het totaal is uitgekomen op 340 euro voor de reis en het verblijf. Voor een vakantie van 17 dagen in deze periode (juni/juli) mag ik absoluut niet klagen en ik heb zelf een paar dagen teveel getwijfeld omdat ik nog teveel dingen moest uitzoeken, anders waren de tickets goedkoper geweest. Nu hopen dat alles goed gaat want in de email stond het volgende ; Daar vluchtnummers en -tijden ook tijdens uw reis kunnen veranderen, dient u minimaal 72 uur voor vertrek van iedere vlucht deze informatie te controleren, dat word nog spannend. Dat word het sowieso wel want ik ben doodsbenauwd om te vliegen maar ja gewoon doen en wat kalmeringstabletjes pakken van te voren. Op de heenreis is het slechts 1,5 uur vliegen, op de terugreis maar liefst 3,5 uur. Ik ben me nu flink aan het inlezen en allerlei tips aan het verzamelen. Nogmaals bedankt voor de raad !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd je wel aan de eisen van Ryanair wat betreft handbagage. Want anders betaal je bij de gate echt de hoofdprijs. en ze zijn echt streng!! en denk er aan online inchecken op de site van Ryanair anders betaal je weer de hoofdprijs. Wat de tijden betreft. Het zijn lijndiensten, dus de tijden zullen niet zomaar 1 dag van te voren veranderen. Je spullen kan je desnoods een keer wassen in de wasserette. Zal je niet failliet aan gaan. Ik vind €130 een hele nette prijs voor een retour naar Porto in de vakantieperiode. De reis is zowel heen als terug 2.5 uur. Je hebt een uur tijdverschil. Die kalmeringstabletjes kan ik je afraden. Je kan beter nuchter zijn, de app van stichting Valk werkt beter http://www.frankwatching.com/gespot/valk-vlieg-app-mobiele-therapeut-bij-vliegangst/ Als laatste, kan je niemand regelen die je met de auto naar Charleroi brengt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal ik zeker doen, ik zag dat ik op de afmetingen moet letten van de tas/koffer en ik zal kijken of er iemand is die zo'n weegschaal heeft, anders moet ik er 1 aanschaffen. Ik las ook een trucje, een aantal laagjes kleding aantrekken. Shampoo e.d. ga ik daar aanschaffen en spullen daar wassen is inderdaad ook een goeie optie. Over het inchecken heb ik me ingelezen, de boardingkaart moet ik uitprinten en meenemen. Voor de terugreis is dit bij een retour hetzelfde neem ik aan ? Weer opnieuw inchecken en de boardingkaart uitprinten ? Vond het al zo vreemd die tijden, lekker slim weer. Gelukkig geen 3.5 uur in het vliegtuig dus. Ik ga proberen te regelen of iemand me kan brengen, ik ken niet veel mensen met een auto dus de kans is klein. Die app lijkt me helemaal top, helaas heb ik geen Android of iPhone. Ik zal nog wel verder kijken naar mogelijkheden moet er niet aan denken dat ik in paniek raak in de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog een vraagje omtrent de trolley, moet je de maten van het hengsel meten terwijl hij uitgeklapt is of ingeklapt ?

Andere antwoorden (1)

Kijk ook eens in www.eurolines.com . Ik ben wel eens op en neer geweest met bussen van Eurolines naar Lisboa ook eens naar Viana do Castelo en eens naar Oviedo of Gijjon (Spanje). Porto is ook mogelijk. In sommige gevallen overstappen in Paris. In total moet je 2 nachten op de heenreis en 2 nachten op de terugreis in de bus zitten. Verder kan je denken aan een interrailkaart.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kan je niet bij die jongen logeren? Misschien is dat wel het goedkoopste verblijf.

Toegevoegd na 18 minuten:
Volgens mij zijn goedkope overnachtingen gemakkelijk te vinden in Portugal, Denk eens aan een pensoa of residencial.. Ze zijn er in verschillende prijsklassen. Je hebt er wel je eigen kamer. Dan denk ik nog niet eens aan (jeugd)herbergen, waar je mogelijk met anderen op een kamer moet slaen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.frankwatching.com/gespot/valk-vlieg-app-mobiele-therapeut-bij-vliegangst/
corzijlstra
11 jaar geleden
Ik heb vanwege een genezende enkelbreuk therapie nodig. O ja, dat is een hele andere therapie dan die jij bedoelt. Toch bedankt voor je informatie. Die kan nog wel eens van pas komen, ook al zou ik er zelf niet veel aan hebben. Dan kan een ander daar wat mee..
Ik ben een aantal keren met Eurolines gegaan, onder meer naar het westen en noordwesten van het Iberisch schiereiland. Lekker goedkoop en avontuurlijk. Korter geleden heb ik een vlieg-busrondreis ddor noord-Portugal en Galicia gemaakt met vlucht Schiphol - Porto v.v. (De Jong Intratours). Ik maak nog wel eens vluchten, o.m. naar Kreta//Rodos, Helsinki, Joensuu, Azoren, Madeira, Australië, Nieuw-Zeeland.