Tot wanneer was het vliegveld in het westen van Fuerteventura in gebruik?

 
Ik was op Fuerteventura. Daar ligt op de uiterste zuidwestpunt een verlaten "vliegveld", dat nog slechts bestaat uit een langgerekte strook vlakke steengrond die is vrijgemaakt van grote keien. Zie het kaartje: "Aerodromo abandonado".

Tot wanneer was dit "vliegveld" in gebruik, en waarvoor diende het?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de eerdere antwoorden wordt er over 3 verschillende "vliegvelden" gesproken. Ik heb het in mijn antwoord over 4: De eerste luchthaven in Fuerteventura werd gebouwd in 1940 naast het dorpje Tefia, en was uitsluitend voor militair gebruik. Pas in 1959 kwam in gebruik voor burgers. "Los Estancos" werd in gebruik genomen in 1962 omdat de oude luchthaven van Tefia niet meer toereikend was, maar ook deze hield niet lang stand. In 1969 werd de nieuwe luchthaven in "Los Matorrales" in gebruik genomen, en deze luchthaven is sindsdien meerdere malen vergroot en verbouwd, met o.a. een geheel nieuwe terminal in 1994. De "aeródromo abandonado" waarover Cryo het heeft, heeft een geweldige geschiedenis. De grond waar deze landingsbaan werd gebouwd (eigenlijk de gehele Jandía schiereiland) werd kort voor het begin van de 2e Wereld Oorlog gekocht door een Duitse ingenieur: Gustav Winter. Deze man vestigde zich in Fuerteventura en werd heel snel een zeer bekende figuur, genaamd "Don Gustavo". In de jaren 40 liet Don Gustavo een landingsbaan van 800 meter bouwen, simpelweg door de grond te stampen. Zijn plannen waren blijkbaar om een aeroclub te bouwen (in feite had hij de grootste plannen om het Zuiden van Fuerteventura te ontwikkelen), maar de lokale autoriteiten gaven nooit de vergunningen hiervoor, en toen de oorlog begon, werd de landingsbaan gereserveerd voor militair gebruik in geval van nood. Dat gebeurde nooit, maar goed: de baan was er wel. Er zijn altijd geruchten geweest zodat Don Gustavo een nazi spion was, dat de baan werd gebruikt door Nazi Duitsland om onderzeeërs te bevoorraden... maar dit blijken alleen legendes te zijn. In ieder geval, de baan van Don Gustavo, ook bekend als "aeródromo Winter", kwam in feite nooit in gebruikt, dus in strikte zin mag niet eens de naam "verlaten" (=abandonado") dragen. Deze info en veel meer kunnen de Spaanstaligen lezen in de link (sorry, misschien Google translator kan iets hiervan maken...) De baan wordt nu af en toe gebruikt door vliegeniers met kleine vliegtuigjes, en ook door parachutisten, want het schijnt dat het gebied zeer geschikt hiervoor is. Deze laatste informatie kan ik helaas niet staven met een link, maar wel met de uiterst betrouwbare informatie van een familielid die in de Canarische Eilanden woont en, inderdaad, parachute springt.

Bronnen:
http://viajarafuerteventura.blogspot.nl/20...

Het was het vliegveld. Dus gewoon toeristen airport. Alleen in de begin jaren zal het weinig gebruikt zijn door weinig toerisme op het eiland. Het is na 1963 in gebruik genomen Totdat de andere is gekomen. Op 15 Sep 1969 international airport El Matorral geopend . Los Estancos is de zelfde dag gesloten.

Bronnen:
http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfields/...

Als ik de bron van 2cauliflowers lees ( http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfields/ES/canary.html ) dan kom ik tot een andere conclusie: het is nooit een aktief vliegveld geweest. Het is de Puerto de la Cruz airstrip en niet Los Enstancos. Toegevoegd na 10 minuten: Blijkbaar mag je er wel landen (en vast ook weer opstijgen :) ): http://jetphotos.net/showphotos.php?location=Other%20Location%20-%20Fuerteventura/Puerto%20de%20la%20Cruz%20airstrip (foto uit oktober 2012). Er lijken geen faciliteiten te zijn. Toegevoegd na 4 dagen: Ik voeg nog even een foto toe vanaf de bron van 2cauliflowers waarbij ik zelf aangegeven heb waar Winter airfield ligt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100