Tot wanneer was het vliegveld in het westen van Fuerteventura in gebruik?

Ik was op Fuerteventura. Daar ligt op de uiterste zuidwestpunt een verlaten "vliegveld", dat nog slechts bestaat uit een langgerekte strook vlakke steengrond die is vrijgemaakt van grote keien. Zie het kaartje: "Aerodromo abandonado".

Tot wanneer was dit "vliegveld" in gebruik, en waarvoor diende het?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Vakantie
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je toevallig de lengte en breedte graad van het vliegveld?
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens mij 28.089066 NB, 14.491665 WL. Zie http://maps.google.com/maps?ll=28.089066,-14.491665 .

Het beste antwoord

In de eerdere antwoorden wordt er over 3 verschillende "vliegvelden" gesproken. Ik heb het in mijn antwoord over 4:

De eerste luchthaven in Fuerteventura werd gebouwd in 1940 naast het dorpje Tefia, en was uitsluitend voor militair gebruik. Pas in 1959 kwam in gebruik voor burgers.
"Los Estancos" werd in gebruik genomen in 1962 omdat de oude luchthaven van Tefia niet meer toereikend was, maar ook deze hield niet lang stand.
In 1969 werd de nieuwe luchthaven in "Los Matorrales" in gebruik genomen, en deze luchthaven is sindsdien meerdere malen vergroot en verbouwd, met o.a. een geheel nieuwe terminal in 1994.

De "aeródromo abandonado" waarover Cryo het heeft, heeft een geweldige geschiedenis. De grond waar deze landingsbaan werd gebouwd (eigenlijk de gehele Jandía schiereiland) werd kort voor het begin van de 2e Wereld Oorlog gekocht door een Duitse ingenieur: Gustav Winter. Deze man vestigde zich in Fuerteventura en werd heel snel een zeer bekende figuur, genaamd "Don Gustavo". In de jaren 40 liet Don Gustavo een landingsbaan van 800 meter bouwen, simpelweg door de grond te stampen. Zijn plannen waren blijkbaar om een aeroclub te bouwen (in feite had hij de grootste plannen om het Zuiden van Fuerteventura te ontwikkelen), maar de lokale autoriteiten gaven nooit de vergunningen hiervoor, en toen de oorlog begon, werd de landingsbaan gereserveerd voor militair gebruik in geval van nood. Dat gebeurde nooit, maar goed: de baan was er wel.
Er zijn altijd geruchten geweest zodat Don Gustavo een nazi spion was, dat de baan werd gebruikt door Nazi Duitsland om onderzeeërs te bevoorraden... maar dit blijken alleen legendes te zijn.
In ieder geval, de baan van Don Gustavo, ook bekend als "aeródromo Winter", kwam in feite nooit in gebruikt, dus in strikte zin mag niet eens de naam "verlaten" (=abandonado") dragen.
Deze info en veel meer kunnen de Spaanstaligen lezen in de link (sorry, misschien Google translator kan iets hiervan maken...)

De baan wordt nu af en toe gebruikt door vliegeniers met kleine vliegtuigjes, en ook door parachutisten, want het schijnt dat het gebied zeer geschikt hiervoor is.
Deze laatste informatie kan ik helaas niet staven met een link, maar wel met de uiterst betrouwbare informatie van een familielid die in de Canarische Eilanden woont en, inderdaad, parachute springt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Maar Winter airfield is niet hezelfde als deze aerodromo abandonado, dat bleek al uit de pagina die 2cauliflowers gaf. De baanrichting op zich is al anders, 05/23 voor Winter, en 18/36 voor Puerto de la Cruz en dat is precies de noord-zuid richting van de aerodromo abandonado.
Cryofiel
11 jaar geleden
Heeft de heer Winter misschien *twee* vliegvelden laten bouwen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, je hebt gelijk gvrox, het schijnt dat er twee verschillende banen liggen in het Zuiden van het eiland. Ik had de bron van 2cauliflowers niet helemaal gelezen, maar begon direct met een vraag aan mijn parachutiste neef in de Canarische Eilanden (vandaar dat mijn antwoord laat kwam) en het zoeken van bronnen in het Spaans (dat voordeel heb ik)
Dus niet 4, maar 5 luchthavens, en ik heb zelfs nog eentje gevonden: "El Jarde", die gewoon dagelijks open is voor vliegsport activiteiten.
http://wikimapia.org/21258354/The-Aerodrome-El-Jarde Ik heb niets kunnen vinden over het moment waarop de landingsbaan van de vraag van Cryo gebouwd werd, en laat maar staan verlaten, maar wel de naam: "Aeródromo Punta del Faro de Jandía" of "Aeródromo de Jandia" en ik heb een vermoeden over de mogelijke oorsprong van deze piste...
De nieuwe luchthaven van Los Matorrales werd in gebruik genomen in 1969, en de baan van "Punta del Faro de Jandía" in ieder geval ná 1963. ik heb iets gevonden over pogingen om een privé luchthaven te bouwen in het Zuiden van het eiland voordat de nieuwe luchthaven (die van 1969) gebouwd werd. Het kan dus prima zo zijn dat deze baan Zuid-Noord een overblijfsel is van een nooit volledig gebouwd luchthaven, heel dichtbij de oude "Winter Airport". In ieder geval weet ik zeker dat de verlaten baan van Puerto de la Cruz ("Punta del Faro de Jandía") vandaag de dag zeer beperkt gebruikt wordt, maar wordt wél gebruikt. In januari 2011 moest daar een vliegtuigje dat uit gran Canaria was vertrokken een noodlanding maken, en kreeg een boete van de lokale wethandhavers, omdat de baan ligt middenin een Natuurpark.
Er is dus zonder meer sprake van een conflict, en zoals mijn neef bevestigt, landen en opstijgen vanuit Puerto de La Cruz gebeurt op eigen risico. De aangewezen plaats voor sport vliegtuigen is de grote luchthaven van "Los Matorrales" of "El Jarde", een paar km ten Westen van "Los Matorrales".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus nee, geen twee Winter vliegvelden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebied waar beide landingsbanen zitten werd pas in 1987 een Natuurpark, dus het kan kloppen dat de baan van Jandia ergens tussen 1963 en 1969 werd gebouwd. In ieder geval zeker niet na 1987, en dat is uiteraard ook een uiterste grens voor het verlaten van de baan. Dus samenvattend: ergens tussen 1963 en 1987 gebouwd, in feite nooit officieel in gebruik genomen, en zeker niet meer op een legale manier gebruikt na 1987.

Andere antwoorden (2)

Het was het vliegveld. Dus gewoon toeristen airport.
Alleen in de begin jaren zal het weinig gebruikt zijn door weinig toerisme op het eiland.
Het is na 1963 in gebruik genomen
Totdat de andere is gekomen.
Op 15 Sep 1969 international airport El Matorral geopend .
Los Estancos is de zelfde dag gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De tekst die je citeert gaat over één van de voormalige vliegvelden in de omgeving van Puerto del Rosario (bij Tefia, Los Estancos). Dat waren inderdaad een toeristenvliegvelden. Jouw link beschrijft daarentegen het vliegveld waar ik het over heb, en wat op jouw plaatje te zien is. Dat was geen toeristenvliegveld, althans volgens de tekst in de link.
Als ik de bron van 2cauliflowers lees ( http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfields/ES/canary.html ) dan kom ik tot een andere conclusie: het is nooit een aktief vliegveld geweest. Het is de Puerto de la Cruz airstrip en niet Los Enstancos.

Toegevoegd na 10 minuten:
Blijkbaar mag je er wel landen (en vast ook weer opstijgen :) ): http://jetphotos.net/showphotos.php?location=Other%20Location%20-%20Fuerteventura/Puerto%20de%20la%20Cruz%20airstrip (foto uit oktober 2012). Er lijken geen faciliteiten te zijn.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik voeg nog even een foto toe vanaf de bron van 2cauliflowers waarbij ik zelf aangegeven heb waar Winter airfield ligt.
Plaatje bij antwoord
gvrox
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Wel potjandulleme! Die foto's zijn gemaakt op 21 oktober, en ik was daar op 26 oktober! Op 21 oktober was ik in El Cotillo en Corralejo, precies aan het andere uiteinde van het eiland.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat Winter airfield heb ik gemist. Mijn "Aerodromo abandonado" ligt ten noord-noordwesten van Winter airfield. Overigens ligt Winter airfield kennelijk een heel eind verwijderd van de Villa Winter, waar ik een paar jaar geleden was. Misschien wilde Don Gustavo dat wel.