De Mezzogiorno is het gebied ten zuiden van de virtuele scheidingslijn die tussen Noord- en Zuid-Italië loopt. In wezen vormt deze grens een kloof, van economische (Noorden is rijk, Zuiden is arm) en mentale aard.

De Mezzogiorno omvat grofweg het gebied in Italië ten zuiden van Rome in het westen en Ancona in het oosten. Dit komt ongeveer overeen met het vroegere Koninkrijk der Beide Siciliën plus het eiland Sardinië. Oorspronkelijk omvatte de Mezzogiorno niet het eiland Sardinië, maar wel Sicilië. Sardinië vormde oorspronkelijk met Piëmont het Koninkrijk Sardinië. In 1861 sloot het Koninkrijk der Beide Siciliën zich aan bij het Koninkrijk Sardinië en zo ontstond het verenigde Koninkrijk Italië.

Na de eenwording van Italië werd meer geïnvesteerd in verdere ontwikkeling van de industrie en landbouw van het noorden, ten nadele van die van het zuiden van Italië. Dit heeft het isolement van het zuiden veroorzaakt.

De laatste jaren speelt de problematiek van Noord en Zuid weer op, zeker met de toetreding van de Lega Nord tot de Italiaanse regering. Onder impuls daarvan lijkt Italië voorzichtig de weg van staatshervormingen in te slaan.

Toegevoegd na 45 seconden:
Het Zuiden is dus donkerbruin op het plaatje:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine aanvulling: Na de eenwording van Italie is er wel degelijk geïnvesteerd in het z.g. arme zuiden van Italië, alleen heeft de maffia ervoor gezorgd dat het zuiden arm bleef, door alle bemoeienissen van het noorden te saboteren. Een bedrijf als Fiat is er bijna aan kapot gegaan. Door niks geen inmenging van het noorden te tolereren, kan de maffia zijn machtige status handhaven in het zuiden.
Er is geen echte geografische grens tussen noord en zuid Italie. Wat betreft de noord italianen is alles wat zich onder Bologna bevind al zuid Italie en de zuid italianen vinden alles boven Napoli al noord Italie. Het grootste gebied van Italie bevind zich eigenlijk tussen Bologna en Napoli. Een beetje raar dus.
Gemakshalve wordt de grens met noord en zuid Italie (door de volksmond) getrokken op Roma.