Nee, dat mag niet. Je moet zelfs gewoon in Nederland altijd een identiteitsbewijs bij je hebben en als je over de grens gaat dus ook.

Toegevoegd na 57 seconden:
"U heeft niet alleen een paspoort of identiteitskaart nodig als u de grens over gaat, maar u moet u ook kunnen identificeren tijdens uw verblijf of onderweg. Daarom moet u ook in het buitenland een geldig paspoort of identiteitskaart meenemen. Bijvoorbeeld omdat u zich moet identificeren als u geld opneemt bij een bank of bij inschrijving in een hotel. Als u reist naar een Europees land waar geen grenscontrole is, moet u dus toch een paspoort of identiteitskaart bij u hebben. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal dan misschien niet mogen, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, goed punt: je kunt het wel maar het mag niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland is over het algemeen een rijbewijs ook geldig als identiteitsbewijs.
Maar als je naar Belgie gaat, is een ID-kaart of paspoort verstandig om bij te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen verstandig, het is gewoon verplicht.
Je kunt vrij eenvoudig België inkomen zonder paspoort of ID. Er zijn niet vaak grenscontroles. Officieël mag dit echter niet.
Er is 1 uitzondering:
Als je getrouwd bent en je partner heeft wel zijn paspoort of ID bij zich kun je op basis van Richtlijn 2004/38/EG met je familie over de grens zonder paspoort of ID. Neem wel de richtlijn mee op papier, want niet elke politieagent/ambtenaar is hier van op de hoogte.

Toegevoegd na 3 minuten:
De partner met paspoort of ID moet wel uit de EU komen, ook al kom jij bijvoorbeeld niet uit de EU.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij geldt dat niet als je allebei gewoon een Nederlander bent. Wil je dat nog even checken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens mag je, als je allebei nederlander bent, niet eens zonder identiteitsbewijs naar de grens rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, je hebt inderdaad gelijk en dit geldt niet als je alle 2 Nederlander bent.
(Overigens zou je in mijn situatie ook een huwlijksakte bij je moeten hebben, dat was ik vergeten.)
Als je als Nederlander naar de grens rijdt, heb je genoeg aan een rijbewijs als legitimatiebewijs; over de grens heb je wel verplicht een paspoort of id nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met andere woorden: je antwoord klopt niet en logisch dat een politieman het niet weet: het klopt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En misschien moet je dat in je antwoord zetten of je antwoord verwijderen want die twee plusjes zijn echt onterecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik verwijder mijn antwoord niet. Ik weet niet of de vraagsteller een Nederlander is en mijn antwoord klopt wel in andere gevallen. Dat jij dat niet weet, daar kan ik niets aan doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zei ook dat je de toevoeging dan in je antwoord moet zetten. Ik vind het niet netjes want het was duidelijk dat jij OOK niet wist hoe het precies zat je geeft dus een antwoord zonder goed te lezen wanneer dat mogelijk is en de kans dat dit van toepassing is is natuurlijk heel erg klein. Verder mag die persoon gewoon niet in Nederland zijn zonder paspoort dus ik vind het maar een vreemde situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt steeds meer voor en heet de EU oftewel België-route. Het betreft iemand uit de EU (dus ook een Nederlander) maar met een non-EU partner of familielid in opgaande op dalende lijn (dus niet twee Nederlanders). Deze non-EU partner mag in gezelschap van de partner of familielid reizen zonder paspoort, maar met richtlijn en huwlijksakte.
Ik heb toegegeven dat ik een niet-compleet antwoord heb gegeven. PUNT