Zeker geen kern, dat zijn de westerse landen van de EU. Het is dus een overgangsgebied of een periferie: volgens de bron hoort het bij de periferie maar dat komt omdat de bron de tussenvorm niet bespreekt.

Ik zou gaan voor het overgangsgebied als de vraag wereldwijd bedoelt is en voor de periferie als het alleen over Europa gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Estland heeft een periferische ligging ten opzicht van Europa, als dat is wat je bedoelt. Qua steden kun je ook zeggen dat het een periferie is, maar aan de ontwikkeling te zien een beetje. Je zou dus kunnen zeggen dat Estland een semi-periferie is.