Kan ik als ik in een ander land ga wonen, mijn needrlandse nationaliteit behouden?

Stel, ik ga verhuizen naar een ander land.
Voor het voorbeeld neem ik even Rusland.
Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ik een Russisch(e) paspoort/nationaliteit aanneem.
Ik weet niet hoe het in Rusland geregeld is, maar er zijn 2 opties.
1, ik behoud mijn Nederlandse paspoort & nationaliteit, dan is er dus niets aan de hand en kan ik gewoon in Nederland blijven komen.
2, ik moet mijn Nederlandse paspoort & nationaliteit opgeven.
In het eerste geval, geen probleem.
in het tweede geval, kan ik dan met mijn Russische paspoort Nederland in & uit, of moet ik dan een visum hebben?
en kan ik in het eerste geval gewoon weer in Nederland wonen en mijn Russische nationaliteit/paspoort behouden?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ben overigens 100% Nederlands, dit is slechts omdat dit mij interesseert.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Neen, het feit dat je verhuist naar een ander land wil niet zeggen dat je je NL-nationaliteit verliest. Ik heb ook een hele tijd in de VS gewoond, maar ik bleef wel trouw aan mijn nederlands Staatsburgerschap.

Het kan wel zo zijn dat je voor bepaalde landen een visum nodig hebt en een werkvergunning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zelf woon al vier jaar in Italië, en ik heb een Nederlands identiteitsbewijs. Ik kom zo ieder jaar wel eens even terug en ik mag met mijn identiteitsbewijs gewoon door heel Europa reizen. Als ik naar VS, of Africa wil bijv. moet ik beschikken over een paspoort, want dan kom ik buiten Europa en dus in een ander continent.

En ja, ben nog steeds Nederlandse :D