ik ben 65 jaar en wil nu voor een jaar naar Portugal. Is het niet beter om daar een ziekte kosten verzekering te nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.8K

Het beste antwoord

Gewoon de verzekering in nederland houden is het advies. Dit kan ook als je voor langere tijd naar het buitenland gaat! (langer dan 3 maanden dus)

http://www.oomverzekeringen.nl/verzekering/reizen/buitenland?gclid=COGulKT5y7MCFSbMtAodQEoAjA

Wonen in het buitenland met een Nederlands pensioen of uitkering
Verhuist u naar het buitenland en ontvangt u een pensioen of uitkering? Dan vervalt uw Nederlandse zorgverzekering.

Een verdragsland is een land waarmee Nederland afspraken heeft over vergoeding van medische zorg. Verhuist u naar een verdragsland? Dan moet u zich laten registreren bij het College voor zorgverzekeringen (CVZ). U heeft zo recht op medische zorg in uw woonland. U betaalt een bijdrage aan het CVZ. De hoogte van de bijdrage hangt af van de kosten voor medische zorg in het land waar u woont.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/ben-ik-verzekerd-voor-de-zorgverzekering-als-ik-in-het-buitenland-woon.html

Wonen in het buitenland met een Nederlands pensioen of uitkering
Heeft u zich gevestigd met een pensioen en/of uitkering in een verdragsland? Dan moet u zich laten registreren bij het CVZ.
Heeft u zich gevestigd in een niet-verdragsland dan moet u zelf een ziektekostenverzekering afsluiten in het land waar u woont. U heeft dan niets met het CVZ te maken.

http://www.cvz.nl/verzekeringen/buitenland
http://www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/info/buitenland/

Zoals je ziet, er zijn verschillende opties. Ik weet ook niet of Portugal tot een "verdragsland" behoort. Mijn ouders en oma wonen ook in het buitenland, echter permanent dus die hebben de verzekering gewoon daar. Ik denk dat je je goed moet laten informeren over wat nu de beste optie is. Als ik het zo allemaal gelezen heb, ben ik er van overtuigd, dat als je maar een jaartje gaat en niet permanent emigreert, je het beste je ziektekostenverzekering (met europesche dekking) hier in Nederland kunt behouden!

Succes ermee, en fijn jaartje toegewenst in Portugal (je wilt misschien niet meer terug komen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit is inderdaad de beste oplossing.
Moet nog wel verder over na gedacht worden.
Heb de verzekering al ingevuld maar nog niet definitief besloten

Andere antwoorden (5)

ik weet er niet veel van af, maar heb begrepen dat nederland in europa toch voorop loopt met deze verzekeringen.
ik raad je aan je heel goed te informeren, bij mensen die er echt iets van afweten, dus meer dan mensen hier op dit forum.

bovendien als je voor een jaar gaat en dan weer terugkomt is het dan niet slimmer om je ziektekosten verzekering hier aan te houden.

het zal in portugal wel iets anders toegaan dan in spanje, maar daar werkt het prima met nederlandse pensionado's die overwinteren en dus een nederlandse ziektekosten verzekering hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie.
Ik weet het is maar 3 maanden geldig.
Dan weer 3 dagen in Nederland en weer terug.
Maar wie controleert dat, alleen als je speciale medicijnen moet hebben.
Dat is juist het probleem die zijn hier niet te betalen.
Ik denk niet dat het ziekenfonds dat wil. groet Edward
als je niet gaat emigreren maar daar voor een jaar heengaat en dus officieel Nederlander bent. blijft je gewoon verplicht om een ziektekostenpremie te betalen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan om de verzekering in Nederland gewoon aan te houden. Zorg dat je het blauwe Euro verzekeringskaartje bij je hebt. Dan ben je goed verzekerd en kun je practisch overal terecht, overal zijn artsen, en de rekeningen worden terugbetaald door je verzekering. En je kunt ook in de meeste particuliere ziekenhuizen terecht, die goed zijn.
Je kunt in Portugal niet zomaar een verzekering nemen, het systeem is niet zo als in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen, is je verdiepen in de consequenties van als er wat gebeurt in Portugal, dus specifiek per soort geval: Huisartsbezoek, ziekenhuisbezoek, medicijnen, enzovoort. Ga dan na of de verzekeraar in Nederland het vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om al uw rechten in NL of BE te behouden moet u hier een officiele verblijfplaats hebben.
LET wel op als u naar het buitenland gaat dat u daar maar een paar maand mag verblijven om uw ziekenfondsrechten te behouden. In Be is dat 45 dagen tenzij u volledig op rust bent kan u met de "blauwe kaart" tot 6 maand gaan.

Voor Nederland ken ik die limieten niet maar zeker eerst informeren want het kan u een pak geld sparen igv ziekte.