Ja, je mag een tas mee nemen het vliegtuig in. Je hebt het recht om een tas / koffertje als handbagage mee te nemen.

Alleen als je dure souveniers koopt moet je bonnetjes bewaren. Dus laptops en camera's. Anders wordt je als je die producten aangeeft voor import aangeslagen voor een vaste waarde van dat product, terwijl de werkelijke waarde wellicht lager ligt.

Kleine dingetjes van een paar tientjes hoef je niet aan te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je mag een rugzakje meenemen als handbagage, mits de afmetingen niet boven de vastgestelde limiet voor handbagage uitkomt (voor exacte afmetingen kun je de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij raadplegen).

Wat betreft souvenirs: je hoeft hier geen facturen voor bij te houden, tenzij alles wat je aanschaft de 430 euro niet overschrijdt (of logischerwijs niet zou overschrijden. Koop je iets in de aanbieding, dat normaal gesproken duurder zou zijn dan de 430, dan is het zeker raadzaam de facturen te bewaren, omdat je anders teveel gaat betalen).

Lees zekerheidshalve even de douane-regels:
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-05.html